جبران معدل پایین با نمره GRE


Affect of GRE score on low GPA
تاثیر نمره GRE در جبران معدل کارشناسی پایین برای اپلای چقدر است؟
در میان افرادی که در مسیر اپلای هستند، بسیار شنیده می‌شود که نمره GRE بالا می‌تواند روش مناسبی برای جبران معدل پایین در دوره کارشناسی باشد؛ اما سؤال این است که چه نمره GRE می‌تواند پوشش‌دهنده معدل پایین در مقطع کارشناسی باشد؟ و چه معدلی در کارشناسی، نیازمند به جبران شدن با یک نمره GRE خوب است؟

یکی از مدارک و الزامات مهم برای اپلای، معدل و ریزنمرات مقاطع تحصیلی گذشته مثل کارشناسی و کارشناسی ارشد است. نگرانی از معدل پایین در دوره کارشناسی و میزان تأثیر منفی آن بر روی نتیجه اپلای و چگونگی جبران آن‌یکی از نگرانی‌های رایج برای متقاضیان اپلای است.

 

تأثیر معدل دوره کارشناسی بر اپلای

این‌که چرا در اپلای، معدل کارشناسی به‌مراتب بیشتر از معدل ارشد اهمیت دارد، دقیقاً مشخص نیست. بعضی معتقدند که دلیل این امر نحوه و شرایط ارزیابی تحصیلی در دوره‌های کارشناسی است. ازآنجا دوره کارشناسی دوره تحصیلی طولانی‌تری نسبت به دوره کارشناسی ارشد است،  معدل بالا در این دوره، نشان‌دهنده استمرار فرد در موفقیت تحصیلی است.

دیدگاه دیگر این است که چون متوسط معدل کارشناسی ارشد عموماً برای متقاضیان اپلای بالاتر از متوسط معدل کارشناسی است، پس با توجه به تعداد زیاد افرادی که برای دریافت پذیرش با یکدیگر رقابت می‌کنند، عملاً این رقابت به‌جایی که تفاوت معدل وجود دارد، یعنی دوره کارشناسی کشیده می‌شود.

بی‌آنکه دلیل آن دقیقاً مشخص باشد، به‌خوبی می‌دانیم که معدل کارشناسی از مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی در اپلای است. ولی ازآنجاکه معمولاً دانشجویان در دوره کارشناسی (حداقل در مدت‌زمان زیادی از این دوره) هنوز تصمیمی برای اپلای ندارند، پس ممکن است به بالا بودن معدل خود نیز توجهی نداشته و درنتیجه معدل پایینی در دوره کارشناسی به دست آورده باشند. این دسته از متقاضیان اپلای، زمانی که تصمیم به اپلای می‌گیرند با واقعیت تلخ پایین بودن معدلشان روبرو می‌شوند. مشکلی که عملاً قابل‌تغییر یا اصلاح نیست.

اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید که نگران معدل پایین خود در دوره کارشناسی هستید، اولین توصیه‌ای که برای این شما داریم این است که ناامید نشوید. راه‌هایی برای جبران وجود دارد و ما در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که افرادی با معدل پایین در دوره کارشناسی موفق به دریافت پذیرش در بهترین دانشگاه‌ها شده‌اند. از سویی دیگر، علاوه بر معدل کارشناسی، موارد زیاد دیگری وجود دارد که در بررسی پرونده شما موردبررسی قرار می‌گیرد. رزومه علمی قوی، یک انگیزه نامه (SOP) خوب، دریافت نمره‌های مناسب از آزمون‌های آیلتس و تافل iBT و از همه مهم‌تر جلب نظر استادها نیز هر یک به‌نوبه خود تأثیراتی گاه بیشتر از معدل کارشناسی بر نتیجه اپلای شما دارند.

 

در دوره کارشناسی چه معدلی بالاست؟ چه معدلی پایین؟ در دوره کارشناسی ارشد چطور؟

تعیین یک مرز برای معدل کارشناسی که بتوانیم نمره‌ای بالاتر از آن را معدل بالا و  متقابلاً معدل پایین‌تر نسبت به آن را به‌عنوان معدل پایین در نظر بگیریم، ساده نیست. این موضوع بسته به هر دانشگاه یا فردی که می‌خواهد معدل متقاضی را ارزیابی کند متفاوت است. مخصوصاً در شرایطی که معدل از سیستم ۲۰ نمره‌ای در ایران به سیستم ۴ نمره‌ای تبدیل می‌شود.

اما اگر بخواهیم برای ساده‌سازی کمی از دقیق بودن دست‌برداریم، می‌توان معدل پایین‌تر از ۱۶ را در دوره کارشناسی معدل پایینی به‌حساب آورد و همچنین معدل بالای ۱۷ برای این دوره را معدل بالا و مناسب دانست.

طبعاً هر چه معدل بالاتر باشد، شرایط بهتری در رقابت برای متقاضی ایجاد می‌گردد و هر چه پایین‌تر باشد، کار برای او سخت‌تر می‌شود. یک معدل بالای ۱۹ در دوره کارشناسی، او را به گزینه‌ای متمایز تبدیل می‌کند و یک معدل زیر ۱۵، به یک چالش برای یک Applicant تبدیل می‌شود که نیازمند به اقدامات جبرانی و اصلاحی است.

در اینجا به یک نکته مهم دیگر نیز باید اشاره‌کنیم و آن این است که وضعیت معدل در دوره‌های کارشناسی ارشد به‌مراتب متفاوت با دوره کارشناسی است. متوسط معدل در دوره‌های کارشناسی ارشد بالاتر از ۱۷ است. پس اگر می‌خواهید در رقابت با سایر متقاضیان موفق باشید، نباید معدل شما در دوره کارشناسی ارشد پایین‌تر از ۱۷ باشد. درواقع درست است که در رابطه با اپلای توجه بیشتری به معدل کارشناسی می‌شود، ولی یک معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۷ نیز می‌تواند دردسرساز و مشکل‌آفرین باشد. پس به‌طورکلی معدل بالای ۱۷ در دوره کارشناسی ارشد به‌نوعی یک الزام محسوب می‌شود و دیگر یک مزیت رقابتی نیست.

صدالبته در دوره کارشناسی ارشد هم هرچقدر معدل بالاتر باشد، بهتر است، اما اگر به دنبال مزیت رقابتی در معدل کارشناسی ارشد هستید، احتمالاً فقط معدل‌های بالاتر از ۱۹ در دوره کارشناسی ارشد را می‌توانید یک تمایز در CV خود بدانید.

این نکته نیز حائز اهمیت است که حتی یک معدل کارشناسی ارشد پایین را نیز می‌توان با سایر مزیت‌ها پوشش داد. به‌خصوص داشتن یک رزومه علمی مناسب شامل مقالات علمی و ارتباط مؤثر با استاد و جلب نظر او، می‌تواند به‌خوبی آن نقیصه را برطرف نماید.

حال اگر معدل شما در دوره کارشناسی پایین بوده است، می‌توانید با یک نمره خوب در امتحان General  GRE این ضعف را جبران نمایید؛ اما سؤال این است که تأثیر نمره GRE برای جبران معدل پایین در دوره کارشناسی، چگونه و چقدر است؟

 

تأثیر آزمون GRE بر معدل پایین

آزمون GRE (Graduate Record Examination) دو نوع دارد: GRE General و GRE Subject. نمره آزمون GRE General برای دریافت پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد و PhD در تقریباً تمامی دانشگاه‌های ایالات‌متحده الزامی است. نمره این آزمون برای بسیاری از دانشگاه‌ها (و نه همه آن‌ها) در سایر کشورها نیز  موردنیاز است.

نمره آزمون GRE Subject نیز فقط برای اپلای در مقاطع ارشد و دکترا در رشته‌های علوم پایه در آمریکا لازم است؛ یعنی متقاضیان این رشته‌ها در آمریکا باید علاوه بر نمره GRE General، نمره GRE Subject را نیز داشته باشند.

درنتیجه وقتی در مورد تأثیر GRE برای جبران معدل کارشناسی صحبت می‌کنیم، منظور ما تأثیر نمره GRE General است و معمولاً نمره  GRE Subject نمی‌تواند پوشش‌دهنده معدل کارشناسی باشد.

همان‌طور که می‌دانید، آزمون GRE General از سه بخش Verbal Reasoning (درک واژگان)، Quantitative Reasoning (ریاضیات) و Analytical Writing (نوشتار تحلیلی) تشکیل می‌شود. نمره بخش‌های Verbal و Quantitative از ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه  و نمره بخش Analytical Writing از ۱ تا ۶ تعیین می‌گردد.

هر چه بیشتر با آزمون GRE General آشنا شوید، بیشتر مشاهده می‌کنید که دریافت نمره بالا در این آزمون کار دشواری است. هرچند متقاضیان ایرانی در بخش Quantitative به‌طورمعمول موفق هستند؛ اما دریافت نمره مناسب در بخش Verbal برای ایرانیان به‌سادگی میسر نیست. برای بسیاری از متقاضیان اپلای، دریافت نمره مناسب در بخش Verbal  آزمون GRE General نیازمند به ۶ تا ۸ ماه مطالعه منظم است.

بنابراین تنها افرادی می‌توانند نمره مناسبی را در آزمون GRE به دست بیاورند که از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار باشند، یا این‌که بسیار سخت‌کوش و باپشتکار باشند. مواردی که ابزاری مناسب را برای مقایسه متقاضیان اپلای (Applicant ها) به دست دانشگاه‌ها و استادها می‌دهد تا بتوانند در میان انبوهی از گزینه‌ها، افرادی را با شانس موفقیت بیشتر در دوره‌های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا انتخاب کنند.

حالا شاید برایتان بیشتر مشخص‌شده باشد که چرا نمره GRE General می‌تواند جبران‌کننده معدل کارشناسی باشد. نمره GRE کمک می‌کند تا برای قیاس بین شما و سایر متقاضیان اپلای یک ابزار سنجش کمی و نسبتاً سرراست وجود داشته باشد. به همین دلیل در برخی دانشگاه‌ها، نمره این آزمون برای دریافت کمک‌هزینه و بورس‌های تحصیلی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

چه نمره‌ای برای General GRE پایین است و چه نمره‌ای بالا؟

این‌که چه نمره‌ای در آزمون GRE General نمره خوب و بالا محسوب می‌شود و چه نمره‌ای پایین، بسیار به رشته تحصیلی شما بستگی دارد.

برای این‌که بتوانیم تصویری از این‌که چه نمره‌ای در آزمون GRE می‌تواند معدل پایین در کارشناسی را جبران کند، رشته‌های تحصیلی را به دودسته «فنی مهندسی و علوم پایه» در یک گروه و سایر رشته‌ها (علوم انسانی، مدیریت، زبان، هنر و …) در گروه دوم تقسیم می‌کنیم:

 

رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه

در رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه، عملاً فقط نمره بخش Quantitative مهم است و ممکن است یک نمره Quantitative بالای ۱۶۵ برای این گروه کافی باشد، حتی اگر نمره آن‌ها در دو بخش دیگر بسیار پایین باشد. ازاین‌رو ما در این گروه، دودسته بندی برای نمره آزمون GRE General مشخص می‌کنیم:

 

حداقل نمره برای این گروه

اگر می‌خواهید برای رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه اپلای کنید و نمره شما در بخش Quantitative پایین‌تر از ۱۶۰ شده است، نمره شما پایین محسوب می‌شود. در این شرایط لازم است نمره خود را با شرکت مجدد در آزمون GRE General اصلاح نمایید.

 

نمره مناسب

برای یک متقاضی اپلای در رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه، نمره ۱۶۵ و بالاتر در بخش Quantitative یک نمره مناسب محسوب می‌شود. در بخش‌های دیگر نیز هر چه نمره فرد بالاتر باشد، نسبت به سایر Applicant ها مزیت رقابتی بیشتری دارد.

خوشبختانه دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه در ایران، معمولاً با یک تا دو ماه آمادگی، می‌توانند به چنین نمره‌ای در آزمون GRE General دست یابند. اگر آن‌ها بتوانند در بخش‌های Verbal و Analytical Writing  هم نمره‌های بهتری به دست بیاورند، آنگاه تمایزی جدی نسبت به سایر رقبای خود خواهند داشت.

 

سایر رشته‌ها (علوم انسانی، مدیریت، زبان، هنر و …)

در مورد سایر رشته‌های تحصیلی شرایط می‌تواند بسیار متفاوت باشد و این امر نیازمند به بررسی دقیق Requirement های مرتبط با Program ی است که شما می‌خواهید برای آن اپلای کنید.

آنچه مشخص است، این‌که برای موفقیت در اپلای، نیاز دارید حداقل در یک بخش نمره خوبی داشته باشید. شما باید یا مثل متقاضیان رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه در بخش Quantitative نمره بالای ۱۶۵ داشته باشید، یا در بخش Verbal که متقاضیان ایرانی معمولاً ضعیف هستند، نمره ۱۵۵ یا بالاتر به دست بیاورید.

به‌عنوان‌مثال افرادی که می‌خواهند برای رشته‌های علوم انسانی و مدیریت (Business) اپلای کنند، لازم است نمره ۱۵۵ یا بالاتر در بخش Verbal و نمره ۴ یا بالاتر در بخش Analytical Writing به دست آورند. البته رسیدن به چنین نمراتی برای ایرانیان بسیار مشکل است و معمولاً نیازمند به ۶ تا ۸ ماه مطالعه جدی و متمرکز است.

 

با توجه به معدل کارشناسی و نمره GRE General، شما کجا ایستاده‌اید؟

بسته به این‌که معدل کارشناسی شما در چه سطحی است و با توجه به نمره GRE General شما، چهار حالت ممکن است پیش بیاید:

نمره آزمون GRE شما بالا باشد و معدل خوبی از مقطع کارشناسی کسب کرده باشید.

در این شرایط وضعیت اولیه خوبی برای اپلای دارید و در رقابت، جایگاه خوبی را به دست می‌آورید. پس‌ازاین نظر نگرانی نخواهید داشت و باید به سایر بخش‌های پرونده اپلای فکر کنید.

 

نمره آزمون GRE شما بالا باشد ولی معدل مقطع کارشناسی شما پایین باشد.

در بسیاری از دانشگاه‌های ایالات‌متحده نمره آزمون GRE اهمیت زیادی دارد و کسب نمره بالا تا حدود زیادی معدل پایین را جبران خواهد نمود؛ بنابراین در این شرایط، شما عملاً ضعف خود را در بخش معدل جبران کرده‌اید.

 

نمره آزمون GRE شما پایین باشد ولی معدل مقطع کارشناسی شما بالا باشد.

در این شرایط، شما در شرایط خطرناکی قرار ندارید و با توجه به سایر بخش‌های رزومه و پرونده اپلایتان، شما نسبتاً در حاشیه امن هستید. در این وضعیت، اگرچه نیاز شما به نمره GRE ممکن است حیاتی نباشد ولی با توجه به اهمیت بالای نمره GRE در رقابت برای دریافت پذیرش، بسیار بهتر است که دوباره در آزمون GRE General شرکت کنید و نمره خود را اصلاح نمایید. با توجه به شرایط رقابتی، توصیه اکید ما این است که به این نمره بسنده نکنید و حتماً آن را بهبود دهید.

 

نمره آزمون GRE و معدل مقطع کارشناسی شما پایین باشد.

در این حالت وضعیت شما نامناسب است. برای این‌که بتوانید شانسی برای رقابت جهت دریافت پذیرش داشته باشید، نیاز مبرم به این دارید که نمره آزمون GRE خود را اصلاح نمایید. در این شرایط بهتر است حتماً ضمن کسب آمادگی بیشتر و باهدف به دست آوردن نمره مناسب، دوباره در آزمون GRE شرکت کنید چراکه با دریافت نمره GRE مناسب‌تر، می‌توانید ضعف خود در بخش معدل کارشناسی را پوشش دهید، درعین‌حال در رقابت با سایر Applicant ها مزیت رقابتی داشته باشید.

توجه داشته باشید که ارتباط با استادها یک تسهیل‌کننده مهم در اپلای است. گاهی ارتباط با استادها و اثرگذاری در آن‌ها، می‌تواند تمامی ضعف‌های موجود در پرونده شما مثل معدل پایین و نمره GRE نامناسب را به‌طور کامل پوشش دهد.

در نظر داشته باشید که در فرآیند اپلای فقط یک عامل تعیین‌کننده نیست. صِرف داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی، تضمین‌کننده  موفقیت در فرآیند اپلای نیست،  همان‌طور که یک معدل پایین، شانس دریافت پذیرش را برای هیچ Applicant ی به صفر نمی‌رساند. بلکه مجموعه‌ای از عوامل، شامل نمره زبان (تافل iBT یا آیلتس)، نمره GRE، رزومه علمی، ارتباط با استادها، SOP و حتی Recommendation ها، در کنار معدل، می‌تواند سرنوشت اپلای یک فرد را مشخص کنند.

از سویی دیگر، تجربه نشان داده است که همه دانشگاه‌ها، پرونده‌ها را به شکلی یکسان بررسی نمی‌کنند. ممکن است برای یک دانشگاه نمره آزمون GRE اهمیت کمتری داشته باشد و نظر استاد مهم‌تر باشد و برای دانشگاهی دیگر، این روند برعکس باشد.

در پایان تأکید می‌کنیم آنچه بیش از هر چیز در فرآیند اپلای موفقیت هر فرد را تضمین می‌کند، نه نمره GRE و نه معدل کارشناسی، بلکه تمرکز بر روی هدف و ناامید نشدن است. اگر ایمان داشته باشید که هر نقیصه‌ای را می‌توانید با سعی و کوشش برطرف و اصلاح نمایید، هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی موفقیت شمارا بگیرد. پس به تلاش خود با جدیت ادامه دهید.