۵۰ مدرسه برتر مدیریت


50 Top Schools of Business
۵۰ مدرسه برتر بیزنس(مدیریت) در جهان
داشتن مدرک فوق‌لیسانس بیزنس (ام بی اِی MBA)، می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان این رشته مزایایی چون افزایش حقوق، ساختن شبکه‌ای وسیع از روابط تجاری و فرصت‌های تازه به همراه داشته باشد، اما مدرسهٔ اعطاکنندهٔ این مدرک نیز تأثیر چشمگیری بر مقدار این مزایا دارد.

 

در ششمین رده‌بندی‌مان برای برترین مدارس عالی بیزینس، نگاهی داشته‌ایم به ۶۰ موسسهٔ همواره تراز اول ارائه‌دهندهٔ برنامه‌های ام بی ای و آن‌ها را بر اساس آخرین داده‌های موجود در پنج شاخص روبرو ارزیابی کرده‌ایم: خوش‌نامی (که با بررسی سالانهٔ نظرات خوانندگانمان تعیین‌شده)، حقوق فارغ‌التحصیلان در شروع کارشان، میزان اشتغال (درصد فارغ‌التحصیلان شاغل تا پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی‌شان)، میانگین نمرهٔ آزمون جیمت (GMAT) و شهریه و مخارج.

خوش‌نامی و حقوق شروع کار را مهم‌ترین فاکتورهای ارزش این مدارس در نظر گرفتیم و آن‌ها را بسیار بیشتر از فاکتورهای دیگر در این رده‌بندی تأثیر داده‌ایم. درصد تأثیر این فاکتورها را می‌توانید با جزئیات در اینجا مشاهده کنید.
جدیدترین بازنگری در شیوهٔ رده‌بندی باعث شد جابجایی‌های قابل‌توجهی در رتبه‌ها ایجاد شود و جایگاه صدر به مدرسهٔ وارتون دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania's Wharton School) برسد. در بین مدارس خارج از ایالات‌متحده نیز، مدرسهٔ بیزنس لندن (London Business School) با رتبهٔ ۱۲ بالاترین جایگاه را از آن خود کرد.

در زیر، لیست کامل ۵۰ دانشگاه برتر بیزنس در جهان را برایتان آورده‌ایم.

 

 

۵۰. دانشگاه صنعتی نانیانگ، سنگاپور ـــ مدرسهٔ بیزینس نانیانگ (Nanyang Technological University, Singapore — Nanyang Business School)

 

موقعیت: سنگاپور

میانگین حقوق شروع کار: ۸۰، ۳۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۶۵

مدارک دوگانه‌ی نانیانگ، این امکان را به دانشجویان می‌دهد که یک مدرک هم‌زمان را از مدارس بیزینس پارتنر، ازجمله مدرک دوم ام بی ای از دانشگاه واسدای توکیو (Waseda University) یا مدرک فوق‌لیسانس مدیریت از مدرسهٔ بیزینس اِسِک فرانسه (ESSEC Business School)، دریافت کنند.

تمام دانشجویان، یک سفر مطالعاتی یک‌هفته‌ای را در داخل یا خارج از سنگاپور می‌گذرانند که در آن، در سمینارهایی با حضور رهبران عرصهٔ صنعت شرکت می‌کنند، با انجمن‌های بیزنس محلی ملاقات می‌کنند و از کسب‌وکارها دیدن می‌کنند. این سفر مطالعاتی فرصتی است برای ساختن شبکهٔ روابط حرفه‌ای و به‌کارگیری آموخته‌های کلاس درس در دنیای واقعی.

 

 

 ۴۹. دانشگاه تورنتو ـــ مدرسهٔ مدیریت راتمن (University of Toronto — Rotman School of Management)

 

موقعیت: تورنتو، کانادا

میانگین حقوق شروع: ۸۸، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۶۳

مدرسهٔ مدیریت راتمن که تنها برنامهٔ ام بی ای کانادایی موجود در لیست ماست، خوش‌نام‌ترین مدرسهٔ بیزنس در این کشور است. استخدام‌کنندگان تورنتویی و غیر تورنتویی، ازجمله شرکت‌هایی مانند رویال بانک کانادا، بین‌اند کمپانی (Bain & Company)، آی بی ام (IBM)، مایکروسافت و اکسنچر (Accenture) به این مدرسه علاقه‌مندند.
مدرسهٔ راتمن در سال ۲۰۱۲ انکوباتور اقتصادی خود را بانام آزمایشگاه ساختارشکنی خلاق (The Creative Destruction Lab) راه‌اندازی کرد و وظیفهٔ تحلیل و ایده پردازی برای شرکت‌های نوپای (استارتاپ startup) این انکوباتور را به دانشجویان ام بی ای راتمن محول کرد. اولین استارتاپ این انکوباتور، سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۱۶۵ میلیون دلار تولید کرده است.

 

 

۴۸. دانشگاه ویسکانسین ـــ مدرسهٔ بیزینس ویسکانسین (University of Wisconsin — Wisconsin School of Business)


 

موقعیت: مدیسن (Madison)، ویسکانسین

میانگین حقوق شروع: ۱۰۰، ۷۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۶۸

فارغ‌التحصیلان اخیر مدرسهٔ بیزینس ویسکانسین، حقوقی معمولاً بیش از صد هزار دلار داشته و ۹۰ درصدشان پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کارشده‌اند. کوچک بودن این برنامه (مدرسهٔ ویسکانسینکمتر از ۲۰۰ دانشجوی‌ام بی ای تمام‌وقت دارد.) باعث می‌شود اساتید، کارکنان و سخنرانان میهمان، توجه ویژه‌ای به تک‌تک دانشجویان داشته باشند.

 

 

۴۷. دانشگاه مینه‌سوتا ـــ مدرسهٔ مدیریت کارلسون (University of Minnesota — Carlson School of Management)

 

موقعیت: مینیاپولیس (Minneapolis)، مینه‌سوتا

میانگین حقوق شروع: ۱۰۶، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۰

۱۷ شرکت از ۵۰۰ شرکتِ درآمدزای برتر مجلهٔ فورچون (Fortune)، در ناحیهٔ سینت پل مینیاپولیس (Minneapolis–Saint Paul) دارای دفتر مرکزی هستند و این امر، به دانشجویان ام بی ای کارلسون امکان دسترسی به اجتماعی از کسب‌وکارهای دارای سطح جهانی را می‌دهد. اکثر فارغ‌التحصیلان کارلسون، در زمینه‌های مشاوره (۲۴٪)، کالاهای مصرفی (۱۶٪) و سلامت (۱۲٪) مشغول به کار می‌شوند. این مدرسه در ۹۵ کشور بیش از ۵۳۰۰۰ فارغ‌التحصیل دارد که اسامی بزرگی چون جان استامپف (John Stumpf) مدیر ارشد اجراییِ (CEO) ولز فارگو (Wells Fargo) و جان مولیگان (John Mulligan) مدیر ارشد عملیاتِ (COO) تارگت (Target) در میانشان به چشم می‌خورد.

 

 

۴۶. مدرسهٔ بیزینس بین‌المللی اروپا- چین (سیبس) (China Europe International Business School-CEIBS)

 

موقعیت: شانگهای، چین

میانگین حقوق شروع: ۷۶، ۲۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۰

شانگهای مهم‌ترین موتور اقتصادی چین است، بنابراین دانشجویانِ سیبس در قلب امور قرار می‌گیرند. دو-سوم فارغ‌التحصیلان در شانگهای می‌مانند و ۲۱٪ آنان در بخش خدمات مالی مشغول می‌شوند. سیبس که در سال ۱۹۹۴ تأسیس‌شده، به دلیل داشتن نگاه جهانی و دروس اختیاری بسیار متنوع و فراخور، پیشروترین مدرسهٔ بیزنس سرزمین چین به‌حساب می‌آید. این مدرسه همچنین برای آن دسته از دانشجویانی که می‌خواهند مطالعات خود را در شاخه‌های مدیریت مهمان‌نوازی (hospitality management)، مدیریت سلامت و حقوق ادامه دهند، به ترتیب با دانشگاه‌های کورنل (Cornell)، جانز هاپکینز (Johns Hopkins) و مدرسهٔ حقوق و دیپلماسی فلچر (Fletcher School of Law and Diplomacy)، پارتنر شده است.

 

 

۴۵. دانشگاه رامون لول ـــ مدرسهٔ بیزینس اِساده (Ramon Llull University — ESADE Business School)

 

موقعیت: بارسلونا، اسپانیا

میانگین حقوق شروع: ۷۲، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۶۰

اساده برنامه‌ای دوزبانه (به انگلیسی و اسپانیایی) برای دانشجویان بیزنس ارائه می‌دهد که دارای انعطاف زمانی است. دانشجویان می‌توانند این برنامه‌ی انعطاف‌پذیر را در دوره‌های ۱۲، ۱۵، یا ۱۸ ماهه تمام کنند تا برای رسیدگی به امور شخصی و شغلی‌شان زمان داشته باشند. برنامهٔ ۱۲ ماهه، یک دورهٔ فشردهٔ ام بی ای است، درحالی‌که برنامهٔ ۱۸ ماهه، به دانشجویان زمان اضافی برای کارآموزی (internship)، تبادل‌های آکادمیک و استفاده از فرصت‌های دیگر در کنار گذراندن دورهٔ تحصیل را می‌دهد.

 

 

۴۴. دانشگاه بریگهام یانگ ـــ مدرسهٔ مدیریت ماریوت (Brigham Young University — Marriott School of Management)

 

موقعیت: پرووو، یوتا (Provo, Utah)

میانگین حقوق شروع: ۱۰۲، ۸۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۷۰

هدف مدرسهٔ مدیریت ماریوت که نام خانواده‌ی ماریوت (صاحب هتل‌های زنجیره‌ایِ مشهور در جهان) بر آن گذاشته‌شده، پرورش رهبران کسب‌وکارهاست. این مدرسهٔ تحت حمایت مالی کلیسا، دارای پنج شاخه ـــ کارآفرینی، فایننس، زنجیره تأمین جهانی (global supply chain)، بازاریابی و مدیریت رفتار سازمانی/منابع انسانی ـــ است و با هزینهٔ کمتر از ۵۰ هزار دلار برای کل برنامه، یکی از قابل‌دسترس‌ترین دوره‌های ام بی ای را داراست.

 

 

 ۴۳. دانشگاه ایلینویز در اربانا- شمپین ـــ کالج بیزینس (University of Illinois at Urbana-Champaign — College of Business)

 

موقعیت: اربانا- شمپین، ایلینویز

میانگین حقوق شروع: ۹۱، ۲۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۵۹

سال اولِ برنامهٔ ام بی ای در کالج بیزینس ایلینویز، بر روی دروس پایه و فعالیت‌ها و تحقیقات دانشجویان تمرکز دارد؛ اما سال دوم، باکلاس‌هایی در داخل و خارج از مدرسه، دارای انعطاف است و دانشجویان را قادر می‌سازد کلاس‌های خود را طوری برنامه‌ریزی کنند که بتوانند شغل ایدئال خود را دنبال کنند. ام بی ای ایلینویز به‌ویژه برای کسانی که قصد دارند درزمینهٔ مشاوره مشغول شوند معتبر است. برنامه‌ی مشاوره‌ی جهانیِ این مدرسه، به دانشجویان این امکان را می‌دهد که مشاوره دادن به بازارهای نوظهور را تجربه کنند وارد یک شبکهٔ بیزنس بین‌المللی شوند.

 

 

۴۲. دانشگاه تگزاس ای‌اند ام ـــ مدرسهٔ بیزینس مِیز (Texas A&M — Mays Business School)

 

موقعیت: کالج استیشن (College Station)، تگزاس

میانگین حقوق شروع: ۱۰۰، ۷۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۵۴

مدرسهٔ بیزنس میز در سال ۱۹۹۶ (۳۵ سال پس از تأسیس) و در پی کمک ۱۵ میلیون دلاری لوری میز (Lowry Mays)، مدیر ارشد اجرایی سابق و مؤسس شرکت کلیر چنل کامیونیکیشنز (Clear Channel Communications)، به این اسم نام‌گذاری شد. این دوره با هزینهٔ تنها ۵۷، ۳۱۶ دلار برای شهریه و مخارجِ دورهٔ ۱۶ ماههٔ تمام‌وقت، یکسرمایه‌گذاری مطلوب برای دانشجویان است که درآمدشان پس از فارغ‌التحصیلی به‌طور میانگین، حدود دو برابر این مقدار خواهد بود. پروژه‌هایی مانند ام بی ای ونچر چلنج (MBA Venture Challenge) که در آن دانشجویان قابلیت دوام تجاری شرکت‌های استارتاپ را ارزیابی می‌کنند، آنان را برای مشاغل مربوط به تکنولوژی آماده می‌سازد. چهل درصد فارغ‌التحصیلان این مدرسه که در سال ۲۰۱۵ مشغول به کار شدند، وارد صنعت تکنولوژی شدند.

 

 

۴۱. دانشگاه رایس ـــ مدرسهٔ فوق‌لیسانس بیزنس جونز (Rice University — Jones Graduate School of Business)

 

موقعیت: هیوستون (Houston)، تگزاس

میانگین حقوق شروع: ۱۱۱، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۷۶

در مدرسهٔ فوق‌لیسانس بیزنس جونز، دانشجویان سال اولی، دروس ضروری فایننس، بازاریابی و حسابداری را می‌گذرانند و در یک پروژه‌ی یادگیری عملی ـــ که در آن برای ۱۳ هفته به یک شرکت تأسیس‌شده مشاوره می‌دهند ـــ شرکت می‌کنند. همچنین، دانشجویان ام بی ای رایس می‌توانند از بین ۱۰ شاخه، ازجمله انرژی، کارآفرینی، سلامت و املاک، یک یا دو مورد را برای مطالعه انتخاب کنند. نودویک درصد فارغ‌التحصیلان در سال ۲۰۱۵ در کمتر از ۹۰ روز مشغول به کار شدند.

 

 

۴۰. مدرسهٔ بیزنس دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ (HKUST) (Hong Kong University of Science & Technology Business School)

 

موقعیت: هنگ‌کنگ

میانگین حقوق شروع: ۹۷، ۲۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۵۶

مدرسهٔ بیزینس HKUST، آموزش بیزنس ویژهٔ آسیا را در یکی از قطب‌های بزرگ بانکداری و مالی جهان که منزلگاه ۷۰ تا از ۱۰۰ بانک جهانی برتر و بیش از ۶۰۰۰ شرکت چندملیتی است، ارائه می‌دهد. برنامهٔ تمام‌وقت ام بی ای این مدرسه را می‌توان ۱۲ یا ۱۶ ماهه تمام کرد. همچنین، دانشجویان می‌توانند در برنامهٔ تبادل با یکی از ۶۰ مدرسهٔ بیزینس در سراسر جهان شرکت کنند. از بین فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۴ این مدرسه، هشتاد درصدشان در آسیا مشغول به کار شدند و ۳۸ درصدشان در بخش‌های بانکداری و مالی مشغول شدند.

 

 

۳۹. جورجیا تک ـــ کالج بیزینس شِلِر (Georgia Tech — Scheller College of Business)

 

موقعیت: آتلانتا، جورجیا

میانگین حقوق شروع: ۱۰۳، ۵۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۷۵

شاید اگر بخواهیم حوزهٔ وسیع تمرکز جورجیا تک را در نظر بگیریم، این موسسه انتخاب اولمان برای ام بی ای نباشد، اما باید توجه داشته باشیم که کالج بیزنس شلرِ این موسسه، آموزش بیزنس کاملی را ارائه می‌دهد که قابل‌اجرا در صنایع گوناگون و نه صرفاً تکنولوژی، است. ضمن اینکه کالج بیزنس، با تمرکزش بر تکنولوژی و با آموزش مرتبط‌تر و مدرن‌ترش که با تغییر تکنولوژی و تأثیرش بر بیزینس همگام است، دانشجویان را یکسر و گردن بالاتر می‌برد. در سال ۲۰۱۵، ۳۵٪ از فارغ‌التحصیلان درزمینهٔ مشاوره و ۲۲٪ آنان درزمینهٔ تکنولوژی مشغول به کار شدند.

 

 

 ۳۸. دانشگاه ایالتی میشیگان ـــ کالج بیزینس الی براد (Michigan State University — Eli Broad College of Business)

 

موقعیت: لنسینگ شرقی (East Lansing)، میشیگان

میانگین حقوق شروع: ۱۰۱، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۶۴

دانشجویان ام بی ای در ایالت میشیگان، محدود به محیط اطراف خود نیستند. در کنار دروس پایه، دروس اختیاری ارائه‌شده در این کالج، نگاهی جهانی دارند و با علایق و استعدادهای دانشجویان مناسبت دارند. دانشگاه ایالتی میشیگان از سراسر جهان دانشجو می‌پذیرد و این باعث شده کالج براد بتواند تفاوت‌های عملی بیزنس در سراسر جهان را بررسی کند.

فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۵ براد، در شرکت‌های بزرگی چون اپل، ارنست‌اند یانگ (Ernst & Young)، اینتل (Intel)، دل (Dell) و ژنرال موتورز استخدام شدند.

 

 

۳۷. دانشگاه واریک ـــ مدرسهٔ بیزینس واریک (University of Warwick — Warwick Business School)

 

موقعیت: کاونتری (Coventry)، انگلستان

میانگین حقوق شروع: ۹۰، ۸۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۵۶

مدرسهٔ بیزنس دانشگاه واریک، یک برنامهٔ ۱۲ ماههٔ ام بی ای به دانشجویان ارائه می‌دهد که بیزنس جهانی را مدنظر قرار داده و شامل چارت جامعی از واحدهای ضروری و اختیاری، یک پروژهٔ مشاوره و مطالعات اختیاری در خارج از کشور است. در سال ۲۰۱۵، ۹۷٪ دانشجویان تا ۹۰ روز پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کارشده‌اند ـــ که یکی از بالاترین درصدهای اشتغال در لیست ماست. شرکت‌های استخدام‌کنندهٔ برتر واریک، شامل آمازون، امریکن اکسپرس (American Express)، سیتی‌بانک (Citibank) و گلدمن سَکس (Goldman Sachs) هستند.

 

 

۳۶. دانشگاه بوستون ـــ مدرسهٔ بیزینس کوستروم (Boston University — Questrom School of Business)

 

موقعیت: بوستون، ماساچوست (Massachusetts)

میانگین حقوق شروع: ۱۰۰، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۸۲

در ماه مارس ۲۰۱۵، مدرسهٔ بیزینس دانشگاه بوستون، در پی کمک ۵۰ میلیون دلاری آلن کوستروم (Allen Questrom) ـــ مدیر ارشد اجرایی بازنشستهٔ جی. سی. پنی (J. C. Penny) ـــ و همسرش (که بزرگ‌ترین هدیه در تاریخ دانشگاه‌ها بود) به مدرسهٔ بیزینس کوستروم تغییر نام داد. این مدرسه برخلاف جدید بودن نامش، دارای یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های ام بی ای است که در سال ۱۹۲۵ راه‌اندازی شده است. امروز، تمرکز مدرسهٔ کوستروم بر روی آماده‌سازی دانشجویان برای مشاغلی در بخش‌های تکنولوژی دیجیتال، سلامت و کسب‌وکار اجتماعی و پایداری (social enterprise and sustainability) است و دارای آمار ۹۳٪ اشتغال پیش از اتمام سه ماه نخست از فارغ‌التحصیلی است.

 

 

۳۵. موسسهٔ بین‌المللی توسعهٔ مدیریت ـــ آی ام دی (International Institute for Management Development — IMD)

 

موقعیت: لوزان (Lausanne)، سوئیس

میانگین حقوق شروع: ۱۰۲، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۷۰

آی ام دی در هرسال، برای برنامهٔ یک‌سالهٔ ام بی ای خود، ۹۰ دانشجو را انتخاب می‌کند و ثابت‌شده این برنامه وضعیت شغلی تقریباهمه دانشجویانش را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد: ۹۴٪ فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۴،سمَت، صنعت، یا محل جغرافیایی خود را تغییر دادند. بیش از دو- سوم فارغ‌التحصیلان، شغلشان را در صنایعی مانند ساخت، تکنولوژی/رسانه و کالاهای مصرفی انتخاب می‌کنند و شرکت‌های سطح بالای استخدام‌کننده‌شان شامل اکسنچر، آمازون و سیسکو سیستمز (Cisco Systems) می‌شود.

 

 

۳۴. دانشگاه ایندیانا ـــ مدرسهٔ بیزینس کِلی (Indiana University — Kelley School of Business)

 

موقعیت: بلومینگتون (Bloomington)، ایندیانا

میانگین حقوق شروع: ۱۰۷، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۶۸

مدرسهٔ بیزینس کلی ایندیانا نه‌تنها برنامهٔ درسی جامع و دقیقی به دانشجویان ارائه می‌دهد، بلکه در هر ترم، فرصت‌هایی برای بالا بردن توانایی‌های رهبری، ازجمله انجمن‌های دانشجویی و گروه‌های فعالیتیِ دونفره، می‌گنجاند تا مهارت‌های برخوردشان با افراد (soft skills) تقویت شود. کلی خود را صاحب بزرگ‌ترین شبکه‌ی فارغ‌التحصیلان در جهان می‌داند و دارای آمار ۹۴٪ اشتغال تا پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی است. استخدام‌کنندگان سطح بالای این مدرسه شامل گوگل، جی‌پی‌مورگان چیس (JPMorgan Chase)، پرایس واترهاوس کوپرز (PricewaterhouseCoopers)، آمازون و پپسی‌کو می‌شود.

 

 

۳۳. مدرسهٔ بیزینس آی ای (IE Business School)

 

موقعیت: مادرید، اسپانیا

میانگین حقوق شروع: ۷۷، ۷۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۸۰

مدرسهٔ بیزنس آی ای، یک ام بی ای بین‌المللی ۱۲ ماهه ارائه می‌دهد که در آن دانشجویانی از ۹۰ کشور، تجربهٔ مدیریت کسب می‌کنند و اطلاعات فرهنگی خود را وسعت می‌بخشند. به گزارش آی‌ای که نخستین مدرسهٔ بیزنس در جهان است که استانداردهای کارآفرینی را برای دانشجویان ام بی ای اجرا کرده است، ۱۵٪ دانشجویانش شرکت‌های شخصی خود را به‌واسطهٔ انکوباتور مدرسه در ناحیهٔ ۳۱ (Area ۳۱) راه‌اندازی می‌کنند. آی ای همچنین دانشجویان را برای شغل‌هایی در بخش‌های مشاوره و مالی (که ۳۸٪ فارغ‌التحصیلان ۲۰۱۴ در این بخش‌ها مشغول شده‌اند) آماده می‌کند.

 

 

۳۲. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ـــ مدرسهٔ بیزنس مارشال (University of Southern California — Marshall School of Business)

 

موقعیت: لس‌آنجلس، کالیفرنیا

میانگین حقوق شروع: ۱۰۳، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۰

دانشجویان مدرسهٔ بیزینس مارشال، پس از پایان دوره وارد شبکه‌ای از فارغ‌التحصیلان می‌شوند که بیش از ۱۸۰ هزار نفر عضو دارد و در میانشان نام‌های آشنایی چون پل ارفالیا (Paul Orfalea) پایه‌گذار کینکو (Kinko) و چارلز پرینس (Charles Prince) رئیس و مدیر ارشد اجرایی سیتی‌گروپ (Citigroup) دیده می‌شود.
مارشال علاوه بر برنامهٔ ام بی ای تمام‌وقت، برنامه‌های لیسانس، نیمه‌وقت و آنلاین نیز برگزار می‌کند تا دانشجویان گزینه‌ای را انتخاب کنند که با سبک زندگی‌شان همخوانی بیشتری دارد.

 

 

۳۱. دانشگاه واشنگتن ـــ مدرسهٔ بیزنس فاستر (University of Washington — Foster School of Business)

 

موقعیت: سیاتل (Seattle)، واشینگتن

میانگین حقوق شروع: ۱۱۰، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۶۸

دانشجویان ام بی ای دانشگاه واشنگتن، تحت آموزش تعدادی از خبره‌ترین‌های بیزینس در سیاتل قرار می‌گیرند و از آموزش خارج از کلاس این اساتید نیز برخوردارند. شرکت‌هایی که بیشترین استخدام را از این مدرسه داشته‌اند شامل آمازون، استارباکس، جانسون‌اند جانسون (Johnson & Johnson)، مک‌کنزی اند کمپانی (McKinsey & Company) و نورث‌وسترن میوچوال (Northwestern Mutual) می‌شود.

 

 

۳۰. دانشگاه واشنگتن در سینت لوئیس ـــ مدرسهٔ بیزنس اولین (Washington University in St. Louis — Olin Business School)

 

موقعیت: سنت لوئیس، میزوری (Missouri)

میانگین حقوق شروع: ۱۰۰، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۵

مدرسهٔ بیزنس اولین با ۹۷٪ اشتغال در سه‌ماهه نخست فارغ‌التحصیلی، یکی از بالاترین درصدهای لیست ما را دارد. از بین فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۴ حدود ۲۹٪ در خدمات مالی، حدود ۱۵٪ در کالاهای مصرفی و حدود ۱۴٪ در تکنولوژی مشغول به کارشده‌اند. اولی، بر یادگیری تجربی در این چهار حوزهٔ اصلی تأکید دارد: مشاورهٔ شرکت (corporate consulting)، مشاورهٔ غیرانتفاعی (nonprofit consulting)، مطالعات جهانی (global studies) و کارآفرینی.

 

 

۲۹. دانشگاه ناوارا ـــ مدرسهٔ بیزینس آی‌ای‌اس‌ای (University of Navarra — IESE Business School)

 

موقعیت: مادرید، اسپانیا

میانگین حقوق شروع: ۹۳، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۸۰

داشتن مدرک مدرسهٔ بیزینس آی‌ای‌اس‌ای، تفاوتی قابل‌توجه در درآمد فرد ایجاد می‌کند. طبق گزارش این مدرسه، حقوق شروع کار، پیش از وارد شدن به این برنامه ۴۵، ۰۰۰ دلار و پس‌ازآن ۹۳، ۰۰۰ دلار است. دانشجویان می‌توانند با برنامه‌ی دوزبانه‌ی آی‌ای‌اس‌ای و در محیط چندزبانهٔ این مدرسه و کلاس‌های پرتعداد و همچنین زندگی روزانه در اسپانیا، به زبان اسپانیایی مسلط شوند.

 

 

۲۸. دانشگاه وندربیلت ـــ مدرسهٔ فوق‌لیسانس مدیریت اووِن (Vanderbilt University — Owen Graduate School of Management)

 

موقعیت: نشویل، تنسی (Nashville, Tennessee)

میانگین حقوق شروع: ۱۰۸، ۳۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۰

دانشجویان مدرسهٔ فوق‌لیسانس مدیریت اوون، اغلب دریکی از این شش بخش مشغول می‌شوند: مشاوره، فاینانس، مراقبت سلامت، عملکرد انسانی و سازمانی (human and organizational performance)، بازاریابی و عملیات (operations). پنج شرکت مهمی که بیشترین استخدام را از فارغ‌التحصیلان ام بی ای اوون داشته‌اند عبارت‌اند از امرسون، آمازون، سان‌تراست (SunTrust)، متل/فیشر- پرایس (Mattel/Fischer-Price) و ۳ ام (3M). همهٔ آن دانشجویان کلاس ۲۰۱۶ که پس از اتمام سال اولشان به دنبال کارآموزی بودند تا ژوئن به خواستهٔ خود رسیدند و ۹۲٪ دانشجویان ۲۰۱۵ تا پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شدند.

 

 

۲۷. اچ ای سی پاریس (HEC Paris)

 

موقعیت: پاریس، فرانسه

میانگین حقوق شروع: ۸۷، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۸۵

اچ ای سی پاریس، از زمان تأسیسش در سال ۱۸۸۱ توسط اتاق بازرگانی و صنعت پاریس (Paris Chamber of Commerce and Industry) به یکی از به‌گزین‌ ترین مدارس فوق‌لیسانس در اروپا تبدیل‌شده است و فارغ‌التحصیلانش توانسته‌اند ادارهٔ شرکت‌هایی که جزو ۵۰۰ تای مجلهٔ فورچون بوده‌اند ازجمله بست‌بای (Best Buy)، هاواس (Havas)، میشلن (Michelin) و لورئال (L'Oréal) را در دست بگیرند.

۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شدند و برترین استخدام‌کنندگان فارغ‌التحصیلان ۲۰۱۴ شامل آمازون، لینکدین و گوگل می‌شود.

 

 

 ۲۶. دانشگاه آکسفورد ـــ مدرسهٔ بیزنس سعید (Oxford University — Saïd Business School)

 

موقعیت: آکسفورد، بریتانیا

میانگین حقوق شروع: ۸۷، ۷۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۰

در آکسفورد، دانشجویان ام بی ای، تجربه‌ای واقعاً جهانی به دست می‌آورند، زیرا ازیک‌طرف، همکلاسی‌هایشان متنوع‌اند ـــ ۹۵٪ کلاس ۲۰۱۶ را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند ـــ و نقطه نظرات از گسترهٔ وسیعی از فرهنگ‌ها در یکجا جمع می‌شود و از طرف دیگر، برای یک یا دو هفته به سفری مطالعاتی در نقطه‌ای خاص از جهان می‌روند و با استخدام‌کنندگان بالقوه و فارغ‌التحصیلان دیدار می‌کنند و درکی دست‌اول از شکل و شمایل بیزینس در آنجا به دست می‌آورند. دانشجویان کلاس‌های گذشته به دوبی، سنگاپور و سیلیکون ولی (Silicon Valley) مسافرت کرده‌اند.

 

 

۲۵. دانشگاه جورج‌تاون ـــ مدرسهٔ بیزینس مک‌دونا (Georgetown University — McDonough School of Business)

 

موقعیت: واشینگتن، دی‌سی (Washington, DC)

میانگین حقوق شروع: ۱۰۸، ۸۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۲

جرج‌تاون، قدیمی‌ترین دانشگاه کاتولیک و یسوعی آمریکاست که در سال ۱۷۸۹ پایه‌گذاری شده است. مدرسهٔ بیزنس این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ افتتاح شد و برنامهٔ ام بی ای‌اش در ۱۹۸۳ آغاز به کارکرد. در پی دریافت کمک ۳۰ میلیون دلاری از سوی رابرت امت مک‌دونا (Robert Emmett McDonough) ـــ یک بیزنسمن موفق و فارغ‌التحصیل مدرسهٔ امور خارجهٔ جرج‌تاون ـــ این اسم به مدرسه داده شد. برنامهٔ ام بی ای این مدرسه، موردعلاقهٔ استخدام‌کنندگان وال‌استریت است. ۸۶ درصد فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۵ پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شدند و ۳۳ درصدشان در بخش مالی مشغول شدند.

 

 

۲۴. دانشگاه نوتردام ـــ کالج بیزنس مندوزا (University of Notre Dame — Mendoza College of Business)

 

موقعیت: نوتردام، ایندیانا (Indiana)

میانگین حقوق شروع: ۱۰۸، ۲۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۸۲

کالج بیزنس مندوزای نوتردام، دارای یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فارغ‌التحصیلان در جهان است که باعث می‌شود دانشجویان با گسترهٔ وسیعی از فرصت‌های شبکه‌ای و روابط بیزنسی در تماس باشند. برنامهٔ "فشرده و موقت (interim intensive)" ام بی ای این کالج، دانشجویان را به مدیران شرکت‌های مشهور معرفی می‌کند تا از آنان بیاموزند و به آنان در حل مسائل حقیقی بیزنس کمک کنند. مندوزا همچنین برای دانشجویان دچار اختلالات (exceptional students) که دارای مدرک لیسانس بیزینس یا دارای تجربهٔ کاریِ مرتبط هستند، یک برنامهٔ ام بی ای یک‌ساله و فشرده دارد.

 

 

۲۳. دانشگاه امِری ـــ مدرسهٔ بیزینس گویزوئِتا (Emory University — Goizueta Business School)


موقعیت: آتلانتا، جورجیا

میانگین حقوق شروع: ۱۱۳، ۳۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۷۸

مدرسهٔ بیزینس گویزوئِتا نام مرحوم روبرتو سی. گویزوئٍتا، مدیر ارشد اجرایی کوکاکولا در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ را بر خود دارد. این مدرسه که در سال ۱۹۱۹ پایه‌گذاری شد و برنامهٔ ام بی ای خود را در ۱۹۵۴ آغاز کرد، در سال ۱۹۹۴ گویزوئِتا نام گرفت و پیاده کردن فلسفهٔ بیزنس او ـــ پرورش افرادی حرفه‌ای که با ایجاد تغییر درروش بیزنس شرکتشان، ارزش آن را بالا می‌برند ـــ یکی از رسالت‌های اصلی آن است. از آمارها برمی‌آید که جدی گرفتن این رسالت، ارزشش را داشته: ۹۴ درصد دانشجویان این مدرسهٔ بیزنس، پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند.

 

 

۲۲. دانشگاه کارنِگی ملون ـــ مدرسهٔ بیزنس تِپِر (Carnegie Mellon University — Tepper School of Business)

 

موقعیت: پیتسبورگ، پنسیلوانیا (Pittsburgh, Pennsylvania)

میانگین حقوق شروع: ۱۱۵، ۳۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۸۷

فارغ‌التحصیلان تپر دریکی از این چهار بخش اصلی شرکتی مشغول به کار می‌شوند: بازاریابی، فاینانس، مشاوره و عملیات. مرکز شغلی این مدرسه به دانشجویان کمک می‌کند تا با شرکت‌ها در تماس باشند، با استخدام‌کنندگان بالقوه دیدار کنند و شبکهٔ روابط خود را بسازند. دانشجویان این مدرسه در شرکت‌های مهمی چون گلدمن ساکس، آی بی ام، گوگل، بنک آو اَمریکا (Bank of America) ولز فارگو مستقیماً استخدام می‌شوند.

 

 

۲۱. دانشگاه تگزاس در آستین ـــ مدرسهٔ بیزنس مک‌کومبس (University of Texas at Austin — McCombs School of Business)

 

موقعیت: آستین، تگزاس

میانگین حقوق شروع: ۱۱۳، ۸۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۴

مدرسهٔ بیزنس مک‌کومبس دارای تیمی از کارکنان است که همگی خود را وقف وصل کردن دانشجویان به استخدام‌کنندگان و کمک به آنان در ساختن شبکهٔ خودکرده‌اند. فارغ‌التحصیلان این مدرسه در شرکت‌های سطح بالاییهمچون اپل، جنرال الکتریک، مایکروسافت، ولز فارگو و جی‌پی‌مورگان چیس شاغل می‌شوند. شایان‌ذکر است که دارندگان مدرک ام بی ای از دانشگاه تگزاس در آستین، وارد شبکه‌ای متشکل از بیش از ۹۲ هزار فارغ‌التحصیل این مدرسه در سراسر جهان می‌شوند.

 

 

۲۰. دانشگاه کارولینای شمالی ـــ مدرسهٔ بیزینس کِنَن فلَگلِر (University of North Carolina — Kenan-Flagler Business School)

 

موقعیت: چپل هیل (Chapel Hill)، کارولینای شمالی

میانگین حقوق شروع: ۱۰۸، ۶۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۰۱

مدرسهٔ بیزنس کنن فلگلر، در کنار دروس ضروری خود، فرصت‌های وسیع و گوناگونی برای یادگیری تجربی در بیزینس، فایننس و دیگر شاخه‌ها گنجانده است. این مدرسه به‌ویژه برای کسانی خوب است که می‌خواهند در بخش غیرانتفاعی تجربه‌اندوزی کنند. برنامهٔ اعضای بُرد غیرانتفاعیِ (Nonprofit Board Fellows Program) کنن فلگلر، دانشجویان ام بی ای را برای شش ماه در بوردهای غیرانتفاعی مدیران قرار می‌دهد. دانشجویان در این شش ماه، فرصت شناخت رهبری‌های سطح بالا را می‌یابند. دانشجویان این مدرسه توانسته‌اند با سازمان‌هایی چون هبیتت فور هیومنیتی (Habitat for Humanity)، آور چیلدرنز پلِیس (Our Children's Place) و اینوایرنمنتال ایجوکیشن فاند (Environmental Education Fund) همکاری کنند.

 

 

۱۹. دانشگاه کمبریج، مدرسهٔ تجارت جاج (University of Cambridge — Judge Business School)

 

موقعیت: کمبریج، بریتانیا

میانگین حقوق شروع: ۱۰۸، ۹۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۰

اگرچه ۸۹ درصد دانشجویان، پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند، اما ۹۵ درصدشان در این مدت پیشنهاد کار دریافت می‌کنند. برنامهٔ یک‌سالهٔ ام بی ای کمبریج، دانشجویان را در بیزینس سنتی، فایننس و دیگر شاخه‌های شرکتی غوطه‌ور می‌سازد. به‌علاوه، آنان را وارد جمعیت استارتاپ‌های تکنولوژی منطقهٔ اطراف کمبریج ـــ معروف به سیلیکون فن (Silicon Fen) ـــ می‌کند. دانشجویان کلاس ام بی ای این مدرسه گوناگون‌اند و از بیش از ۴۰ کشور در شش قاره به اینجا می‌آیند.

 

 

۱۸. اینسیَد (INSEAD)

 

موقعیت: فونتنبلو (Fontainebleau)، فرانسه

میانگین حقوق شروع: ۹۴، ۱۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۰۱

اینسید، دارای پردیس‌هایی در فرانسه، سنگاپور و ابوظبی است و برنامهٔ ام بی ای این مدرسه، به دانشجویانِ فرهنگ‌های مختلف، رهبری و نوآوری را می‌آموزد. اینسید با هزینهٔ ۶۹، ۷۰۰ دلاری برای شهریه و مخارج، یکی از به‌صرفه‌ترین مدارس بیزینس در جهان است. سال گذشته ۴۲٪ فارغ‌التحصیلان در بخش شرکتی مشغول به کار شدند و تعداد فزاینده‌ای از آنان در تکنولوژی مشغول شدند. آمازون و گوگل جزو ۱۰ استخدام‌کنندهٔ برتر آنان بودند.

 

 

۱۷. دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (یو سی آل ای) ـــ مدرسهٔ بیزنس اندرسون (University of California at Los Angeles — Anderson School of Management)

 

موقعیت: لس‌آنجلس، کالیفرنیا

میانگین حقوق شروع: ۱۱۴، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۱۳

مدرسهٔ بیزینس اندرسون یو سی آل ای به خود می‌بالد که «آینده را می‌نگرد و طبق آن برنامه‌ریزی می‌کند.» در راستای این هدف، این مدرسه وارد یک شراکت آکادمیک با گوگل شده تا دانشجویان بتوانند رویکرد پیشروی گوگل در ارزیابی مارکتینگ و بازگو کردن تجربیات شخصی (storytelling) را بشناسند. بیشتر فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۴ (۲۸، ۳٪) در صنعت تکنولوژی مشغول شدند، صنعتی که فارغ‌التحصیلان معروفی از این مدرسه، چون سوزان وویچیتسکی (Susan Wojcicki) مدیر ارشد اجرایی یوتیوب و شماری از مدیران اجرایی گوگل را در خود دارد.

 

 

۱۶. دانشگاه نیویورک ـــ مدرسهٔ بیزینس استرن (New York University — Stern School of Business)

 

موقعیت: نیویورک سیتی، نیویورک

میانگین حقوق شروع: ۱۱۲، ۱۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۲۰

برنامهٔ ام بی ای استرن تمرکز بسیاری بر روی استقلال دانشجو دارد و دانشجویانش می‌توانند از بین گزینه‌هایی از بانکداری و املاک گرفته تا بازاریابی کالاهای لوکس، یک، دو یا سه مورد را انتخاب کنند. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، در شرکت‌هایی شامل گروه مشاورهٔ بوستون (Boston Consulting Group)، ان بی سی یونیورسال (NBCUniversal)، مورگان استنلی (Morgan Stanley) و بربری (Burberry) مشغول به کار می‌شوند.
این مدرسه، نام خود را از میلیاردر بزرگ دنیای املاک، لئونارد استرن (Leonard Stern) که مدرک ام بی ای خود را در سال ۱۹۵۹ از همین دانشگاه دریافت کرده و در ساخت بنای جدید مدرسهٔ بیزینس دانشگاه، ۳۰ میلیون دلار کمک کرده است، دارد.

 

 

۱۵. دانشگاه کرنل ـــ مدرسهٔ فوق‌لیسانس بیزنس جانسون (Cornell University — Johnson Graduate School of Management)

 

موقعیت: ایتاکا، نیویورک

میانگین حقوق شروع: ۱۱۸، ۹۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۱

در دوره‌های یک و دوسالهٔ ام بی ای این مدرسه، دانشجویان در برنامه‌ی غوطه‌خوری شرکت می‌کنند که در آن، یک‌ترم را به‌واسطهٔ دروس اختیاری، بازدید از مکان‌ها و مطالعات موردیِ واقعی، صرفاً به تمرکز بر روی یک مسیر شغلی ویژه، ازجمله تکنولوژی دیجیتال یا سرمایه‌گذاری بانکی می‌گذرانند. این مدرسه نام خود را از اس. سی. جانسون (S.C. Johnson)، مؤسس شرکت جهانی کالاهای خانگیِ جانسون، دارد. اس. سی. جانسون، ۲۰ میلیون دلار به این مدرسه کمک کرد که این مقدار در زمان خود یک رکورد بود.

 

 

۱۴. دانشگاه میشیگان ـــ مدرسهٔ بیزنس رأس (University of Michigan — Ross School of Business)

 

موقعیت: ان آربر (Ann Arbor)، میشیگان

میانگین حقوق شروع: ۱۱۸، ۳۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۰۴

مدرسهٔ بیزنس رأس می‌کوشد فرصت‌هایی برای پیشرفت در شغل را به دانشجویان ارائه دهد و در این راه، از ۵۰ تیم دونفره از مربیان برای کمک به آنان استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۵ صدها شرکت معروف از این مدرسه دیدار کردند و بیش از چهار هزار مصاحبه با دانشجویان انجام دادند تا آنان را برای کارآموزی یا به‌طور تمام‌وقت استخدام کنند. این مصاحبه‌ها ثمربخش بود: کلاس ۲۰۱۵، در تعدادی از شرکت‌های برجسته ازجمله دیلویت (Deloitte)، مک‌کنزی اند کمپانی، ولز فارگو، جنرال میلز (General Mills) و مایکروسافت مشغول به کار شدند.

 

 

۱۳. دانشگاه دوک ـــ مدرسهٔ بیزنس فوکوآ (Duke University — Fuqua School of Business)

 

موقعیت: دوره‌ام (Durham)، کارولینای شمالی

میانگین حقوق شروع: ۱۱۹، ۱۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۶۹۶

نودوچهار درصد دانشجویان تمام‌وقت ام بی ای مدرسهٔ بیزنس دوک، پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شدند. پنج استخدام‌کنندهٔ برتر فارغ‌التحصیلان این مدرسه عبارت‌اند از دیلویت، گروه مشاورهٔ بوستون، مک‌کنزی اند کمپانی، مایکروسافت و پرایس واترهاوس کوپرز. دیلویت به‌تنهایی طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ پنجاه دانشجوی این مدرسه را برای کار و کارآموزی استخدام کرد. فوکوآ همچنین تعدادی برنامه‌ی دوگانه شامل JD/MBA (با مدرسهٔ حقوق دانشگاه دوک)، MD/MBA (با مدرسهٔ پزشکی دانشگاه دوک) و MPP/MBA (با مدرسهٔ سیاست عمومی دانشگاه دوک) ارائه می‌دهد.

 

 

۱۲. دانشگاه لندن ـــ مدرسهٔ بیزینس لندن (آل بی اس) (University of London — London Business School)

 

موقعیت: لندن، بریتانیا

میانگین حقوق شروع: ۱۱۹، ۲۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۰۱

دانشگاه لندن، بار دیگر بهترین دانشگاه خارج از ایالات‌متحده در لیست ماست. با در نظرگیری اینکه ۷۵٪ از ۵۰۰ شرکت جهانی برتر در لندن پایه‌گذاری شده است، این مدرسه برای شرکت‌های چندملیتی‌ای مانند گروه مشاورهٔ بوستون و مک‌کنزی اند کمپانی، حکم یک معدن طلای استخدام و شبکه‌سازی را دارد.
علاوه بر کسب مدرک ام بی ای، دانشجویان باید از مدرن لنگوویچ سنتر (Modern Language Centre) در کینگز کالج لندن (King's College London) نیز یک مدرک تسلط بر زبان دوم (از بین ۱۵ زبان ارائه‌شده) بگیرند.

 

 

۱۱. دانشگاه ویرجینیا، مدرسهٔ بیزنس داردن (University of Virginia — Darden School of Business)

 

موقعیت: شارلوتزویل (Charlottesville)، ویرجینیا

میانگین حقوق شروع: ۱۱۹، ۸۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۰۶

مدرسهٔ بیزنس داردن، یکی از برترین برنامه‌های کارآفرینی ام بی ای را در بین مدارس بیزنس ارائه می‌دهد و سالانه یک‌میلیون دلار به بورس تحصیلی اختصاص می‌دهد و آموزش‌هایی بسیار ویژه مانند ونچر کپیتال بوتکمپ (Venture Capital Bootcamp) که یک ورکشاپ سه‌روزه با تمرکز بر سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای تازه تأسیس است، برای دانشجویان در نظر می‌گیرد. نودوسه درصد فارغ‌التحصیلان پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند و بیشترین درصد این اشتغال (۳۳٪) به شرکت‌های مشاوره‌ای چون بین‌اند کمپانی و ای. تی. کیارنی (A.T. Kearney) اختصاص داشت.

 

 

۱۰. دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ـــ مدرسهٔ بیزینس هاس (University of California at Berkeley — Haas School of Business)

 

موقعیت: برکلی، کالیفرنیا

میانگین حقوق شروع: ۱۲۱، ۸۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۱۵

هاس که پس از هاروارد قدیمی‌ترین مدرسهٔ بیزینس جهان است، نام والتر هاس (Walter Haas) را بر خود دارد که مدرک لیسانسش را از برکلی گرفته بود و تا پیش از مرگش در سال ۱۹۷۹، شرکت لوی اشتراوس‌اند کمپانی (Levi Strauss & Co) را به بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ پوشاک در جهان تبدیل کرد. هاس از تنوع قابل‌توجهی در کلاس‌های ام بی ای خود برخوردار است. معمولاً ۳۰٪ از دانشجویان هر دوره، از زنان تشکیل می‌شود، سال گذشته ۳۷٪ دانشجویان، بین‌المللی بودند و ۳۶٪ آنان اقلیت (آمریکایی‌های دارای رگهٔ آفریقایی، اسپانیولی، آسیایی یا بومی) بودند.

 

 

۹. دانشگاه ییل ـــ مدرسهٔ بیزینس ییل (Yale University — Yale School of Management)

 

موقعیت: نیوهیون، کنتیکت

میانگین حقوق شروع: ۱۱۹، ۱۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۱۳

هر دانشجوی‌ام بی ای مدرسهٔ بیزنس ییل باید یک دورهٔ مطالعهٔ جهانی (global studies) را بگذراند و می‌تواند دوره‌اش را از بین این موارد انتخاب کند: دورهٔ تجربهٔ بین‌المللی (International Experience course)، دورهٔ شبکهٔ جهانی (Global Network Courses)، هفته‌های شبکهٔ جهانی (Global Network Weeks)، یا گذراندن یک ترم کامل در یک مدرسه‌ی پارتنر. به گزارش ییل، ۱۴.۲٪ دانشجویان کلاس ۲۰۱۵ در شرکت‌های خارجی استخدام شدند و ۳۰٪ همهٔ فارغ‌التحصیلان در فایننس و حسابداری مشغول به کارشده‌اند.

 

 

۸. کالج دارتموث ـــ مدرسهٔ بیزینس تاک (Dartmouth College — Tuck School of Business)

 

موقعیت: هانوفر، نیوهمپشایر

میانگین حقوق شروع: ۱۲۳، ۹۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۱۶

۱۰۰٪ دانشجویان کلاس ۲۰۱۶ پس از گذراندن اولین سال خود در این مدرسه، کارآموز تابستانی شدند و تجربیات مستقیم به دست آوردند. ۹۵ درصد دانشجویان ۲۰۱۵ پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی در شرکت‌های مهمی مانند بین‌اند کمپانی، گلدمن ساکس، سامسونگ، دیلویت و بارکلیز کپیتال (Barclays Capital) مشغول به کار شدند.

 

 

۷. دانشگاه کلمبیا ـــ مدرسهٔ بیزینس کلمبیا (Columbia University — Columbia Business School)

 

موقعیت: نیویورک سیتی، نیویورک

میانگین حقوق شروع: ۱۲۷، ۶۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۱۵

دانشجویان به‌محض ورودشان به کلمبیا شبکه و جامعهٔ خود را در جهان بیزینس می‌سازند و این تا حدی مرهون سیستم اجتماع (cluster system) این مدرسه است که آنان را در اجتماع‌هایی از ۶۵ تا ۷۰ دانشجو قرار می‌دهد که همهٔ واحدهای ضروری‌شان را باهم می‌گذرانند. همچنین در بین فارغ‌التحصیلان کلمبیا مغزهای فایننسی چون وارن بافت (Warren Buffett) مدیر ارشد اجرایی برکشایر هثوی (Berkshire Hathaway) و سلی کراچک (Sallie Krawcheck) مدیر سابق بنک آو اَمریکا به چشم می‌خورد.

 

 

۶. دانشگاه نورث‌وسترن ـــ مدرسهٔ بیزینس کیلاگ (Northwestern University — Kellogg School of Management)

 

موقعیت: اوانستون (Evanston)، ایلینوی

میانگین حقوق شروع: ۱۲۱، ۵۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۲۴

مدرسهٔ بیزینس نورث‌وسترن در اوایل دههٔ ۱۹۰۰ پایه‌گذاری شد، اما در سال ۱۹۷۹ و پس از کمک ۱۰ میلیون دلاری جان آل. (John L.) و هلن (Helen) کلاگ ـــ وارثان خانوادهٔ کلاگ، صاحب شرکت معروف غلات ـــ این نام را گرفت. تأکید این مدرسه بر تجربهٔ بین‌المللی است. آزمایشگاه رشد بین‌المللیِ (International Growth Lab) این مدرسه، دانشجویان را در کنار دانشجویان اِسادهٔ بارسلونا و علم و صنعت هنگ‌کنگ جمع می‌کند تا راهکارهایی برای حل مسائل یک بیزینس بین‌المللی جهان واقعی خلق کنند. کلاگ همچنین یک برنامه‌ی فشرده‌ی یک ساله ی ام بی ای برای دانشجویانی که پیشینه‌ای در بیزینس دارند ارائه می‌دهد.

 

 

۵. موسسهٔ فناوری ماساچوست (ام آی تی) ـــ مدرسهٔ بیزینس اسلون (Massachusetts Institute of Technology — Sloan School of Management)

 

موقعیت: کمبریج، ماساچوست

میانگین حقوق شروع: ۱۲۶، ۳۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۱۶

موسسهٔ فناوری ماساچوست نه‌تنها بهترین کالج آمریکاست، بلکه یکی از بهترین مدارس بیزینس را دارد. مدرسهٔ بیزینس اسلون که سال گذشته صدمین سالگرد تأسیسش را جشن گرفت، سه‌شاخه را درام بی ای ارائه می‌دهد: مدیریت کسب‌وکار، کارآفرینی و نوآوری و فاینانس. به گزارش اسلون، ۹۳ درصد دانشجویان ۲۰۱۴، پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی در شرکت‌هایی مانند ادوبی (Adobe)، مایکروسافت، گوگل و فیس‌بوک مشغول به کار شدند و ۷.۴٪ آنان کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کردند.

 

 

۴. دانشگاه استنفورد ـــ مدرسهٔ بیزینس استنفورد (Stanford University — Graduate School of Business)

 

موقعیت: پالو آلتو (Palo Alto)، کالیفرنیا

میانگین حقوق شروع: ۱۳۳، ۴۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۳۳

استنفورد امسال برای اولین بار نتوانست اولین یا دومین مدرسهٔ برتر بیزینس در لیست ما باشد، زیرا اشتغال فارغ‌التحصیلانش، اگرچه هنوز قابل‌ستایش است، با ۸۶ درصد، پایین‌تر از بسیاری از مدارس درجه‌یک بود و نسبت به سال گذشتهٔ خود ۶ درصد افت داشت. خود استنفورد دلیل این افت را «گلچین کردن بیش از پیش» دانشجویانش می‌داند.

فارغ‌التحصیلانی که شاغل شدند، حقوق‌هایی دریافت کردند که تمامِ ۱۳۲، ۱۵۰ دلار پرداخت‌شده برای دورهٔ دوساله را جبران می‌کند. استخدام‌کنندگان برتر آنان عبارت‌اند از فیس‌بوک، یاهو، یلپ (Yelp) و شماری از دیگر شرکت‌های تأسیس‌شده در سیلیکون ولی.

 

 

۳. دانشگاه هاروارد ـــ مدرسهٔ بیزینس هاروارد (اچ بی اس) (Harvard University — Harvard Business School)

 

موقعیت: کمبریج، ماساچوست

میانگین حقوق شروع: ۱۳۱، ۶۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۲۵

قدیمی‌ترین برنامه‌ی ام بی ای جهان که در مدرسهٔ بیزنس هاروارد، اغلب بهترینشان نیز هست؛ اما امسال، هزینهٔ سنگینِ ـــ ۱۴۱، ۹۰۰ دلار ـــ آن و درصد اشتغال عالی اما نه سرآمد ـــ ۹۱ درصد در سه ماه پس از فارغ‌التحصیلی ـــ دست‌به‌دست هم دادند تا این مدرسه رتبهٔ اول و دوم لیست را از دست بدهد. میانگین حقوق شروع کار بالای فارغ‌التحصیلان، اعتبار استخدام‌کنندگان آنان و شبکه‌ی فارغ‌التحصیلان زنده‌‌ی اچ بی اس با بیش از ۴۴ هزار نفر، همچنان آن را یکی از بهترین مدارس بیزنس برای دانشجویان می‌کند. کادر فارغ‌التحصیلان موفق اچ بی اس ـــ که پر است از سیاستمداران، مدیران ارشد اجرایی و میلیاردرها ـــ کادری بی‌رقیب است: مایکل بلومبرگ (Michael Bloomberg) شهردار سابق نیویورک سیتی، جرج دبلیو. بوش رئیس‌جمهور سابق، جیمی دایمن (Jamie Dimon) مدیر ارشد اجرایی جی‌پی‌مورگان چیس، میت رامنی (Mitt Romney) فرماندار سابق ماساچوست، شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg) مدیر ارشد عملیات فیس‌بوک، استیو شوارتزمن (Steve Schwarzman) مدیر ارشد اجرایی بلک‌استون (Blackstone) و مگ ویتمن (Meg Whitman) رئیس اچ پی، همگی از فارغ‌التحصیلان این مدرسه‌اند.

 

 

۲. دانشگاه شیکاگو ـــ مدرسهٔ بیزینس بوث (University of Chicago — Booth School of Business)

 

موقعیت: شیکاگو، ایلینویز

میانگین حقوق شروع: ۱۲۵، ۰۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۲۶

اگرچه مدرسهٔ بیزینس بوث در بین گران‌ترین ام بی ای‌های لیست ما مکان دوم را دارد، اما یک شغل دلخواه را تضمین می‌کند: ۹۸ درصد دانشجویان کلاس ۲۰۱۵، پیش از اتمام سه ماه نخست فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شدند ـــ که بیشترین درصد در بین تمام مدارس است ـــ و پنج استخدام‌کننده‌ی برترشان عبارت بودند از مک‌کنزی اند کمپانی، گروه مشاورهٔ بوستون، بین‌اند کمپانی، آمازون و بنک آو امریکا.

تمرکز برنامهٔ تمام‌وقت ام بی ای بوث، بر روی آماده‌سازی دانشجویان برای کسب‌وکارهای جهان واقعی به‌واسطهٔ آموزش تجربی و آزمایشگاه‌هایی است که در آن‌ها دانشجویان با استارتاپ‌های واقعی همکاری می‌کنند. این مدرسه همچنین از میهمانانی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (private-equity) و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر برای سخنرانی دعوت می‌کند. بعضی از دانشجویان این مدرسه در شرکت‌ها کارآموز می‌شوند و به آنان در ارزیابی بازارهای جدید و فرصت‌های بیزنسی کمک می‌کنند.

 

 

۱. دانشگاه پنسیلوانیا ـــ مدرسهٔ وارتون (University of Pennsylvania — The Wharton School)

 

موقعیت: فیلادلفیا، پنسیلوانیا

میانگین حقوق شروع: ۱۲۷، ۳۰۰ دلار

میانگین نمرهٔ جیمت: ۷۳۲

مدرسهٔ وارتون به دلیل برتری همه‌جانبه‌اش، جایگاه صدر لیست ما را در اختیار دارد. هرچند شهریهٔ ۱۴۴، ۳۴۰ دلاری‌اش از همهٔ مدارس آمریکا بیشتر است، اما اعتبار درخشان، میانگین حقوق شروع بالا و ۹۵ درصد اشتغال در سه‌ماههٔ نخست فارغ‌التحصیلی، آن را به بهترین سرمایه‌گذاری برای دانشجویان تبدیل می‌کند. نمرهٔ جیمت دانشجویان وارتون تنها از استنفورد پایین‌تر است.

برترین مدرسهٔ بیزنس آمریکا، وارتون، در سال ۱۸۸۱ و با هدیهٔ صد هزار دلاری ژوزف وارتون (Joseph Wharton) سرمایه‌دار بزرگ صنعتی پایه‌گذاری شد. حال این موسسه دارای یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فارغ‌التحصیلان در میان مدارس بیزنس است که شامل افراد نام‌آشنایی چون جان اسکالی (John Sculley) از اپل و پپسی، جف وینر (Jeff Weiner) مدیر ارشد اجرایی لینکدین و رونالد پرلمن سرمایه‌دارِ میلیاردر است.