شهرهای برتر دانشجویی


Top Cities for Students
۱۰ شهر برتر دانشجویی از نظر دانشجویان
امسال شاخص بهترین شهرهای دانشجویی QS یک دسته‌بندی کاملاً جدید به نام نظر دانشجویان را اضافه کرده که بر پایهٔ نمره دهی دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان است. نتایج در مواردی غافلگیرکننده است، و نشان می‌دهد که سرآمدترین و پر تقاضاترین شهرها (مثلاً لندن، پاریس، نیویورک‌سیتی و ...) لزوماً در حد و اندازه‌ای که انتظار می‌رود نیستند، درحالی‌که دانشجویان شهرهای کم نام و نشان تر اغلب راضی‌ترند.

بین دسامبر ۲۰۱۶ و ژانویهٔ ۲۰۱۷ بیش از ۱۸ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در هشت دسته به شهر تحصیل خود نمره دادند: هنر و فرهنگ، مناسب بودن هزینه‌ها، نایت لایف، فرصت‌های استخدام، تنوع مردم، تحمل و ظرفیت مردم برای سایر فرهنگ‌ها، سهولت گردش در شهر، و خونگرم بودن. همچنین از آنان پرسیده شد که آیا بعد از فارغ‌التحصیلی قصد دارند در شهر بمانند، یا مانده‌اند.

حال ببینیم روی‌هم‌رفته ۱۰ شهر برتر ازنظر خود دانشجویان کدم‌اند.

 

 

۱. اتاوا

 

پس از ترکیب نمره‌ها، بالاترین نمرهٔ کلی به اتاوا پایتخت کانادا رسید که ـــ با جمعیت حدود ۱.۲ میلیون نفر در منطقهٔ کلان‌شهری و عریض‌تر خود ـــ از کوچک‌ترین شهرهای حاضر در این لیست است. اتاوا گواهی است بر این گفته که برتری به بزرگی نیست. این شهر، به‌خصوص در خونگرم بودن و تحمل فرهنگ‌ها و نایت‌لایف نمراتی قوی کسب کرد (که مورد زندگی شبانه کمتر پیش‌بینی می‌شد). دانشجویان شرکت‌کننده در این نظرسنجی فرهنگ دانشجو محور این شهر، محیط چند فرهنگی و دوزبانهٔ آن، و فرصت‌های کسب تجربه در دولت و بخش‌های دیگر را ستودند.

 

 

۲. پراگ

 

شهر بعدی پایتخت جمهوری چک است که به معماری جذاب و تاریخی، نایت‌لایف پرشور و هزینه‌های پایینش شهرت دارد. پراگ بالاترین نمراتش را در هنر و فرهنگ، سهولت گردش در شهر، مناسب بودن هزینه‌ها و تنوع مردم به دست آورده است. دانشجویان از زیبایی شهر، قرارگیری در قلب اروپا، پایین بودن هزینه‌ها، و طیف وسیع انجام دادنی‌ها، دیدنی‌ها، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها تمجید کردند.

 

 

۳. شانگهای

 

شانگهای بعد از توکیو بزرگ‌ترین شهر لیست ما است. پس شاید پیش خود فکر کنید گشتن در این شهر بزرگ حکم یک کابوس را دارد، ولی جالب است بدانید شانگهای بهترین نمره‌اش را در دستهٔ «سهولت گردش» گرفته است. این شهر همچنین در نایت‌لایف، خونگرم بودن، و هنر و فرهنگ نمرات خیلی خوبی کسب کرده است. شرکت‌کنندگان نظرسنجی غذاهای شهر، فرصت ملاقات افرادی باریشه‌های بسیار متنوع، و هیجانِ تحصیل در شهری با فرصت‌ها و تأثیرگذاری‌های بین‌المللی را ستودند.

 

 

۴. برنو

 

برنو، شهر دیگری از جمهوری چک، بسیار کمتر از پراگ شناخته‌شده است اما در رقم زدن یک تجربهٔ دانشجویی عالی تقریباً همسنگ پایتخت است. این شهر در تحمل و ظرفیت مردم و سهولت گردش نمراتی بی‌اندازه قوی گرفته، و نمرات زندگی شبانه و مناسب بودن هزینه‌هایش نیز بسیار خوب است. دانشجویان از جذابیت شهر و همچنین جامعهٔ دانشجویی بزرگ و دوستانهٔ آن تمجید کردند.

 

 

۴. مونترآل

 

مونترآل نیز بر اساس رأی دانشجویان رتبهٔ چهارم را در اختیار دارد. البته امسال این شهر در بهترین شهرهای دانشجویی QS درمجموع (یعنی وقتی دستهٔ نظر دانشجویان را با پنج دستهٔ دیگر ترکیب می‌کنیم) رتبهٔ نخست را از آن خود کرد. جای شگفتی نیست که مونترآل به‌عنوان «پایتخت فرهنگی» کانادا یکی از بالاترین نمرات را در هنر و فرهنگ دارد، علاوه بر این‌که در خونگرم بودن، هزینه‌های مناسب و تنوع مردم امتیازات خوبی گرفته است. شرکت‌کنندگان نظرسنجی طیف وسیع فعالیت‌ها در شهر، محیط چند فرهنگی و مهمان‌نواز، و جو دانشجویی مهیج آن را تحسین کردند ـــ ضمناً از پوتین (poutine)، غذای فست‌فودیِ محبوب کانادا هم یاد شد!

 

 

۴. ناتینگام

 

قوی‌ترین شهر بریتانیا در این نظرسنجی دانشجویی ناتینگام است. این شهر که به‌خصوص در تحمل و ظرفیت نمرهٔ بالایی کسب کرده، در سهولت گردش، هنر و فرهنگ و خونگرم بودن نیز نمرات خوبی گرفته است. دانشجویان از «حس کالجی و دانشجویی شهر»، فضاهای سبز، نایت‌لایف، و هزینهٔ پایینش نسبت به دیگر شهرهای بریتانیا راضی بودند.  

 

 

۷. بوستون

 

بوستون که در بین شهرهای آمریکا هم در بهترین شهرهای دانشجویی QS درمجموع و هم در کتگوری نظر دانشجویان اول است، شهری است با اندازهٔ متوسط (با جمعیت حدود ۴.۶ میلیون نفر) که بهترین جنبه‌های زندگی در شهر بزرگ را با یک حس شهرکی درهم‌آمیخته است. بالاترین نمرهٔ بوستون مربوط به خونگرم بودن است و در سهولت گردش و هنر و فرهنگ نیز نمراتی قوی به دست آورده است. شرکت‌کنندگان بر احساس راحتی و مهمان‌نوازی شهر، منظره‌های تماشایی، و محیط آکادمیک پیشرو آن تأکید داشتند.

 

 

۸. سئول

 

پایتخت کرهٔ جنوبی امسال با شش پله صعود در شاخص بهترین شهرهای دانشجویی QS، ردهٔ چهارم را به خود اختصاص داده است. سئول که به ۷ روزه و ۲۴ ساعته بودن معروف است تعجبی ندارد که بالاترین نمره‌اش را در نایت‌لایف گرفته باشد، و در سهولت گردش و هنر و فرهنگ نیز نمرهٔ خوبی کسب کرده است. دانشجویان تنوع فعالیت‌ها و فرصت‌ها در این شهر را ستودند و بر امنیت و آسایش شهر نیز تأکید داشتند. سئول همچنین در دستهٔ «ماندن پس از فارغ‌التحصیلی» رتبهٔ نخست را داراست و درصد بالایی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی قصد داشتند پس از تحصیل در آنجا بمانند، یا مانده بودند.

 

 

۸. کیوتو- اوساکا- کوبه (کیهانشین Keihanshin)

 

کیوتو و اوساکا و کوبه هرکدام شهری جداگانه هستند، اما منطقهٔ کلان‌شهری مشترکشان ـــ که معادل شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است ـــ بانام کیهانشین شناخته می‌شود. این شهرهای خواهر با جمعیت روی‌هم بیش از ۱۹ میلیون نفر، قوی‌ترین نمرات خود را در هنر و فرهنگ و پس‌ازآن در سهولت گردش و تحمل مردم گرفته‌اند. دانشجویان بالانس زندگی شهری و مناظر طبیعی زیبا، و فرصت‌های کشف تاریخ و سنن غنی منطقه در کنار بهره بردن از یک لایف‌استایل دانشجویی مدرن را ستایش کردند.

 

 

۱۰. تایپه

 

پایتخت تایوان بهترین امتیازش را در خونگرم بودن دارا است و در مناسب بودن هزینه‌ها نیز تقریباً امتیازی مشابه کسب کرده است. ولی تایپه ادعا دارد اگر دانشجویان کاملاً صادقانه نمره دهند بهترین امتیازش را در مناسب بودن هزینه‌ها کسب می‌کند ـــ دسته‌ای که دانشجویان در آن به‌طور ویژه‌ای تمایل به دادن امتیاز بالا ندارند، که قابل‌درک است!

 

این شهرها نیز شایان‌ذکرند:

  • وین: رتبهٔ نخست در هنر و فرهنگ؛
  • کانبرا: رتبهٔ نخست در خونگرم بودن؛
  • بریزبن: رتبهٔ نخست در تنوع مردم؛
  • نانجینگ: رتبهٔ نخست در تحمل و ظرفیت مردم؛
  • اُسلو: رتبهٔ نخست در سهولت گردش.

 

کلمه کلیدی: