نکات نوشتن انگیزه نامه


Tips for writing motivation letter
بیان نکات مهم برای نوشتن انگیزه نامه اپلای خوب
نوشتن یک انگیزه نامه که همه‌چیز را در مورد شما به کمیتهٔ پذیرش می‌گوید و باعث موفقیت یا شکست درخواست شما می‌شود تا حدی استرس‌زاست. بااین‌حال، اگر از دیدی دیگر به قضیه نگاه کنید به این نتیجه می‌رسید که انگیزه نامه یا بیانیهٔ شخصی شما درواقع یک فرصت است؛ فرصتی است که به اعضای کمیتهٔ پذیرش نشان دهید که شما برای این برنامهٔ تحصیلات عالی مناسب هستید. بیایید از منظری دقیق‌تر به این مقوله بنگریم.

 نکاتی راجع به نحوهٔ نوشتن و ویرایش انگیزه نامهٔ علمی

هدف از انگیزه نامه چیست؟

پروندهٔ درخواست شما برای پذیرش میزان زیادی اطلاعات راجع به شما برای کمیتهٔ پذیرش فراهم می‌کند. قسمتی از این درخواست به کمیتهٔ پذیرش اطلاعاتی می‌دهد راجع به نمرات شما (کارنامه)، توانایی‌های شما در مقیاس با دیگر متقاضیان (نمرات GRE) و نظر اساتید در مورد شما ( توصیه‌نامه‌ها). علی‌رغم تمامی این اطلاعات، کمیته‌های پذیرش اطلاعات زیادی راجع به علایق فردی و انگیزهٔ شما دریافت نمی‌کنند. اهداف شما چیست؟ قصدتان از درخواست برای مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا چیست؟

با این تعداد متقاضی و در این مقطع زمانی کوتاه، اینکه کمیته‌های پذیرش تا حد امکان متقاضیان را بشناسند تا مطمئن شوند که دانشجویانی را انتخاب می‌کنند که برای برنامه‌هایشان بهترین هستند و احتمال موفقیت و به اتمام رساندن تحصیلات عالی در آن‌ها زیاد است، تبدیل به یک بحران شده است. اینکه چه کسی هستید، اهدافتان چیست و راه‌هایی که از طریق آن‌ها با برنامهٔ مذکور هماهنگ می‌شوید را در انگیزه نامهٔ شما جستجو می‌کنند.

 

در مورد چه چیزی بنویسیم؟

برنامه‌های تحصیلات تکمیلی اغلب از متقاضیان می‌خواهند که انگیزه نامه‌هایی ویژه و دربارهٔ موضوعاتی خاص بنویسند، نظیر اینکه توضیح دهند گذشته‌شان چگونه باعث شکل‌گیری اهدافشان شده، شخص یا تجربهٔ مؤثر در آن را توصیف کنند یا در مورد اهداف نهایی خود درزمینهٔ شغلی صحبت کنند. برخی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی از متقاضیان تقاضا می‌کنند بیانیه‌ای نسبتاً عمومی از شرح‌حال خود بنویسند که اغلب از آن به‌عنوان یک بیانیهٔ شخصی یا Personal Statement یاد می‌شود. ازنظر بسیاری از متقاضیان، نوشتن یک انگیزه نامه یا بیانیهٔ شخصی چالش‌برانگیز است زیرا این نوع نوشته از چهارچوب خاصی پیروی نمی‌کند و راهنمای چندان مشخصی جهت کمک به این افراد وجود ندارد.

یک شرح‌حال شخصیِ تأثیرگذار نقل می‌کند که چگونه پیشینه و تجارب شما به شکل‌گیری اهداف تحصیلی‌تان انجامیده، اینکه تا چه حد با گرایش و رشتهٔ انتخابی خود همخوانی دارید و بینشی نسبت به شخصیت و بلوغ شما ارائه می‌دهد. کار آسانی نیست. اگر از شما خواسته‌شده که شرح‌حالی عمومی بنویسید، وانمود کنید که از شما خواسته‌شده تا توضیح دهید چگونه تجارب، علایق و توانایی‌هایتان شما را به سمت این رشته سوق داده است.

 

با نت‌برداری در مورد خودتان، کار نوشتن شرح‌حال را آغاز کنید.

قبل از اینکه کار نوشتن انگیزه نامهٔ تحصیلی را شروع کنید باید به درک درستی از اهداف و تجاربتان برسید تا برای پیگیری اهدافتان آماده شوید. با ارزیابی دقیق خود قطعاً می‌توانید اطلاعاتی را که برای نوشتن یک انگیزه نامهٔ جامع لازم دارید، فراهم کنید. احتمالاً شما از تمام اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید، استفاده نخواهید کرد. تمامی آن‌ها را ارزیابی کرده و اولویت‌های خود را مشخص کنید. برای مثال اکثر ما علاقه‌مندی‌های زیادی داریم، تصمیم بگیرید که کدام‌یک برایتان مهم‌تر است تا در نوشتهٔ خود از آن استفاده کنید. حین کار بر روی مقالهٔ خود، طوری برنامه‌ریزی کنید که در مورد اطلاعاتی که در جهت اهداف و اولویت‌هایتان است، صحبت کنید.

 

برنامه‌های تحصیلات تکمیلی را بررسی کنید.

نوشتن یک شرح‌حال تأثیرگذار مستلزم آن است که مخاطب خود را بشناسید. برنامهٔ کارشناسی ارشد و یا دکتری که مدنظر دارید را بررسی کنید. چه آموزش‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهد؟ فلسفه‌اش چیست؟ تا چه حدی اهداف و علایق شما با این برنامه همخوان است؟ در مورد اینکه چگونه پیشینه و قابلیت‌های شما با الزامات و فرصت‌های آموزشی این برنامه همپوشانی دارند، صحبت کنید. اگر برای مقطع دکتری درخواست می‌دهید، توجهی دقیق‌تر به هیئت‌علمی داشته باشید. علایق تحقیقاتی آن‌ها چیست؟ کدام آزمایشگاه‌ها بیشتر مولد هستند؟ توجه کنید که آیا اعضای هیئت‌علمی مربوط به گرایش شما دانشجوی جدیدی می‌پذیرند؟ صفحات مربوط به دپارتمان، هیئت‌علمی و آزمایشگاه را به‌دقت بررسی کنید.

 

به خاطر داشته باشید که انگیزه نامه نیز یک مقاله است.

تا الآن، در زندگی آکادمیک خود بسته به رشتهٔ تحصیلی خود احتمالاً مقالات خوب بسیاری به‌عنوان تکالیف کلاسی یا در امتحانات نوشته‌اید. بیانیهٔ شخصی نیز مانند یکی از همان‌هاست که تابه‌حال نوشته‌اید: شامل مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری است. این نوشته مانند هر نوشتهٔ دیگر استدلالاتی ارائه می‌کند، با این تفاوت که در اینجا این استدلال‌ها حول قابلیت‌های شما برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس و دکترا شکل‌گرفته‌اند و درنتیجه این مقاله می‌تواند سرنوشت درخواستتان را مشخص کند.

 

سخت‌ترین مرحلهٔ نوشتن، شروع کار است.

من معتقدم که این قضیه برای هر نوعی از نوشتار صادق است؛ به‌ویژه برای نوشتن چرک‌نویسی از انگیزه نامهٔ تحصیلی. بسیاری افراد به یک صفحهٔ سفید خیره می‌شوند و نمی‌دانند که چگونه شروع به نوشتن کنند. اگر به دنبال بهترین آغاز باشید و نوشتن را تا یافتن بهترین زاویه برای نوشتن، جمله‌بندی یا تشبیهات به تأخیر بیندازید، ممکن است هیچ‌گاه این متن را ننویسید. بسته شدن ذهن نویسنده، بین متقاضیانی که درصدد نوشتن شرح‌حال هستند، امری رایج است. بهترین راه برای جلوگیری از این مانع این است که چیزی بنویسید، هر چیزی. ترفند شروع مقاله این است که از همان ابتدا شروع کنید. قسمت‌هایی را بنویسید که به نظر طبیعی می‌رسند. برای مثال اینکه چگونه تجاربتان شما را به سمت انتخاب‌های تحصیلی‌تان هدایت کرد. هر آنچه می‌نویسید را بعداً به‌دقت ویرایش خواهید کرد بنابراین هیچ نگرانی در مورد جمله‌بندی ایده‌هایتان نداشته باشید. فقط آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. ویرایش به‌مراتب ساده‌تر از نوشتن است بنابراین به‌محض شروع کار، هدفتان این باشد که تا جایی که می‌توانید بنویسید.

 

ویرایش کنید، دلیل بیاورید و به دنبال بازخورد باشید.

بار اولی که چرک‌نویسی از متن خود تهیه می‌کنید، در ذهن داشته باشید که این‌یک چرک‌نویس است. وظیفهٔ شما این است که استدلال کنید، از نکاتی که بیان کرده‌اید دفاع کنید و یک مقدمه و نتیجه‌گیری بنویسید که خواننده را به‌درستی راهنمایی کند. شاید بهترین توصیه‌ای که در مورد نوشتن انگیزه نامه می‌توانم بکنم این است که از هر منبعی، مخصوصاً اعضای هیئت‌علمی درخواست بازخورد کنید. ممکن است حس کنید متن خوبی نوشته‌اید و نوشتارتان هم روشن است اما اگر یک خواننده نتواند مطلب را دنبال کند، نوشتارتان واضح نیست. مقالهٔ خود را تا جایی که می‌توانید بهبود ببخشید و درنهایت بابت به پایان بردن یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های درخواست تحصیلات تکمیلی، به خودتان تبریک بگویید. 

 

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای انگیزه‌نامه
Professional Revision of Statement of Purpose
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  • این پکیج مناسب افرادی است که SOP خود را نوشته‌اند. حال قصد دارند ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند و کیفیت آن را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است که خدمات این پکیج فقط شامل ویرایش حرفه‌ای و ساختاری انگیزه‌نامه ارائه شده از سوی شما می‌شود و نوشتن آن را در برنمی‌گیرد. تغییرات لازم از طرف کارشناس تیم اپلای‌پل بر روی SOP تحویل داده شده از سوی شما اعمال و نواقص آن رفع می‌گردد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش SOP خود، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. درصورتی‌که رزومه خود را آماده ندارید، می‌توانید از پکیج نگارش و تدوین حرفه‌ای رزومه بهره بگیرید.

مراحل آماده سازی SOP شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و SOP شما تحویل می‌گیرد.
  • 2. پس از دریافت SOP، ویرایش لازم بر روی آن صورت می‌گردد.
  • 3. پس از ویرایش، نسخه اولیه در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه ویرایش شده اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 1,200,000 تومان

نگارش حرفه‌ای انگیزه‌نامه تحصیلی
Professional Writing of Statement of Purpose
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056


در پکیج حاضر، نگارش حرفه‌ای انگیزه‌نامه شما طی مدت هفت روز کاری صورت می پذیرد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش SOP، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. درصورتیکه رزومه خود را آماده ندارید، می‌توانید از پکیج نگارش و تدوین حرفه‌ای رزومه بهره بگیرید.

مراحل آماده سازی SOP شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و پرسشنامه‌ای را جهت حصول اطلاعات موردنیاز برای نگارش SOP به شما ارسال می‌کند که شما میبایست آن را تکمیل کنید و ارجاع دهید.
  • 2. پس از ارسال پرسشنامه تکمیل شده به همراه رزومه تحصیلی از سوی شما به تیم اپلای‌پل، مرحله نگارش SOP آغاز می‌گردد.
  • 3. پس از نگارش، نسخه اولیه SOP شما در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 2,000,000 تومان