تحصیل در رشته‌های پزشکی استرالیا


Studying in the Australia Medicine
شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در استرالیا
تحصیل رشته‌های پزشکی در کشور استرالیا مانند ایران نیست. چنانچه با مدرک دیپلم خود قصد تحصیل در این رشته‌ها را دارید، ابتدا باید یک دوره کارشناسی عمومی رشته‌های پایه سلامت را بگذرانید. دوره کارشناسی ۳ تا ۴ ساله است. پس از اتمام دوره کارشناسی، دانشجویان وارد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای پزشکی می‌شوند. هزینه تحصیل در این دوره‌ها به‌طورمعمول بالاست و سالانه در حدود ۳۰ هزار دلار تا ۴۵ هزار دلار استرالیا است و بایستی امتحان ورودی را پاس نمایند.

 

 مدارک لازم جهت پذیرش با مدرک دیپلم

مدرک پیش‌دانشگاهی و دبیرستان به همراه مدرک آیلتس. هرچه معدل درسی بالاتر باشد شانس ورود به دانشگاه‌های معتبر نیز بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است برای ورود به دانشگاه‌های گروه هشت می‌بایست دوره پیش‌دانشگاهی را در مراکز پیش‌دانشگاهی این دانشگاه‌ها گذراند.

 

پزشکی

آموزش پزشکی در کشور استرالیا در دهه‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است که مشابه آن در بسیاری از مدارس دیگر پزشکی نیز دیده می‌شود. استفاده از برنامه‌های درسی بر اساس حل مسئله، تماس قبلی با بیماران، افزایش تأکید بر آموزش مبتنی بر جامعه و خروج پزشکی از حیطه بیمارستان، خصوصاً برای اختلالات مربوط به دوران پیری ازجمله این تغییرات است.

استانداردهای آموزش پزشکی در استرالیا توسط شورای پزشکی کشور استرالیا تحت نظارت قرار می‌گیرد. این نهاد به دانشکده‌های پزشکی مجوز و اعتبار داده و از استانداردهای آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند.

بعضی از مدارس در مقطع علوم پایه از آزمون UMAT (آموزش پذیرش کارشناسی علوم پزشکی و بهداشت) استفاده می‌کنند. درحالی‌که ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی مستلزم پذیرش در آزمون GAMSAT (آزمون پذیرش تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی استرالیا) است.

 

دانشکده پزشکی

مدل‌های مختلف آموزش پزشکی در استرالیا وجود دارد. واحدهای مقطع عمومی به‌طورمعمول ۵ تا ۶ سال زمان می‌برد.

متقاضیان به‌طورمعمول با ترکیبی از گواهی فارغ‌التحصیل دبیرستان و آزمون ورودی پزشکی و بهداشت و درمان عمومی (UMAT) و مصاحبه ارزیابی و پذیرفته می‌شوند. واحدهای آموزش پزشکی عمومی به‌طورمعمول ۴ سال طول می‌کشد و متقاضیان بر اساس نتایج حاصل از مدارک تحصیلی قبلی خود علاوه بر آزمون و مصاحبه ارزیابی می‌شوند. رایج‌ترین آزمون انتخابی، آزمون برای پذیرش دانشکده پزشکی استرالیا (GAMSAT) است.

 

آموزش پیش حرفه‌ای

آموزش پیش حرفه‌ای اشاره به دو سال اول آموزش دارد که فارغ‌التحصیلان پزشکی پس از خروج از دانشگاه باید طی کنند. این دوره معمولاً به‌عنوان PGY1 و PGY2 (که در آن PGY مخفف سال فارغ‌التحصیلی) نامیده می‌شود. برای فارغ‌التحصیلان پزشکی در خارج از استرالیا، ورود به آموزش پیش حرفه‌ای نیاز به صدور گواهینامه AMC دارد. برای فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پزشکی استرالیا، PGY1  معادل دوره کارورزی است و به این دانشجویان، کارورز و یا افسران پزشکی اطلاق می‌شود. همچنین PGY2 تحت عنوان دستیار پزشکی افسر سال ۱ شناخته می‌شود  (RMO).

 

دوره دستیاری

پزشکان برای کسب گواهینامه تخصصی و مدرک طبابت به‌صورت مستقل اقدام می‌نمایند. اغلب پزشکان دو تا سه سال صرف تمرین به‌عنوان یک افسر پزشک مقیم (RMO) (یا همان دستیار پزشکی) در یک بیمارستان قبل از شروع آموزش تخصصی می‌کنند.

 

آموزش تخصصی

دوره‌های آموزشی تخصصی توسط دانشکده‌های پزشکی کشور استرالیا مانند کالج سلطنتی جراحان استرالیا اداره می‌شوند. معمولاً این کالج‌ها نظارت خود را برای حفظ استانداردهای حرفه‌ای دوره‌های تخصصی به‌طور مداوم پیگیری می‌کنند. برای همین منظور الزامات برنامه‌های آموزشی تخصص بین کالج متفاوت است. اکثر واحدهای آموزشی تخصص بین 3 تا 6 سال زمان می‌برند.

 

آموزش مداوم پزشکی

تمامی دانشکده‌های پزشکی استرالیا اعضای خود را به انجام آموزش‌های مداوم پزشکی ملزم می‌نمایند که برای هر کالج متفاوت است. برخی از کالج‌ها مانند کالج سلطنتی استرالیا، دوره‌های آنلاین برگزار می‌کنند که به ادامه توسعه بالینی و حرفه‌ای متخصصان کمک کند.

 

فلوشیپ (پزشکی)

فلوشیپ یا همان دوره تکمیلی تخصصی، یکی از دوره‌های تحصیلی اکابر در رشته‌های مهندسی است که پس از تکمیل دوره کاردانی گذرانده می‌شود.

برای هر رشته تخصصی پزشکی در چند موضوع عمده، دوره‌های فلوشیپی در نظر گرفته می‌شود و متخصصان واجد شرایط می‌توانند در آن شرکت کرده و فارغ‌التحصیل شوند. طول دوره بسته به نظر اساتید مربوطه بوده متفاوت است و به‌طورمعمول حدود ۱۸ ماه است. به‌عنوان‌مثال برای متخصصین زنان و زایمان دارای دانشنامه تخصصی، دوره‌های فلوشیپ ناباروری پریناتولوژی و... وجود دارد. فلوشیپ های پزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا ارائه می‌شوند و موجب افزایش سطح علمی پزشکان می‌شوند.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: