اشتباهات انگیزه نامه


Motivation Letter Mistakes
اشتباهات رایج در نوشتن انگیزه نامهٔ تحصیلی مورد نیاز اپلای
در اینجا هفت اشتباه رایج در نوشتن انگیزه نامه مخصوص اخذ پذیرش تحصیلی را ذکر می‌کنیم تا در نوشتن انگیزه نامهٔ خود از آن‌ها اجتناب کنید.

درخواست دادن برای مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا مستلزم طی کردن چند مرحلهٔ طولانی است. خیلی از متقاضیان در اثر این حجم کار دست‌پاچه می‌شوند و می‌خواهند به سریع‌ترین شکل ممکن درخواست‌ها را کامل کنند. برای اغلب متقاضیان سخت‌ترین قسمت درخواست، نوشتن انگیزه نامهٔ تحصیلی یا همان مقالهٔ بیان اهداف است. وقتی در مقابل یک صفحهٔ خالی یا مانیتور قرار می‌گیرند، بسیاری از دانشجویان باعجله و ناراحتی سعی می‌کنند تا آن صفحهٔ سفید را با یک سری جملات پر کنند؛ جملاتی که بعضاً ناآشنا و نامفهوم از آب درمی‌آیند. به خاطر داشته باشید که درخواست شما تنها راه ارتباطی‌تان با کمیتهٔ پذیرش است. به نظر واضح می‌رسد، اما بسیاری متقاضیان با کامل کردن درخواست تحصیلات تکمیلی، در اثر اینکه فراموش می‌کنند به جزئیات توجه کنند و از یاد می‌برند که درخواستشان باید به‌روشنی ایشان را معرفی کند، شدیداً از پای درمی‌آیند.

 

به‌غلط مخاطب قرار دادن یک دانشگاه

اکثر متقاضیان به چندین برنامهٔ تحصیلات تکمیلی درخواست می‌دهند و در حینی که انگیزه نامهٔ خود را می‌نویسند، نام دانشگاهی را که مخاطب درخواستشان است، ذکر می‌کنند. توجه ویژه داشته باشید که هر بار نام دانشگاه را تغییر دهید. درصورتی‌که مخاطب نامهٔ شما دانشگاه دیگری باشد، کمیتهٔ پذیرش درخواست شما را به سطل آشغال خواهد انداخت. اجازه ندهید خطایی از سر بی‌دقتی، مانع ورود شما به دانشگاه موردنظرتان شود.

 

بهانه آوردن

انگیزه نامه یا مقالهٔ پذیرش جایی است که شما می‌توانید به درخواستتان قسمتی شخصی اضافه کنید. جایی که می‌توانید زمینه‌ای برای دستاوردهای خود ایجاد کنید. برخی دانشجویان از این مقاله استفاده می‌کنند تا علت نمرات پایین خود را توضیح دهند. در مورد اینکه راجع به نمراتتان صحبت کنید یا نه با دقت تصمیم بگیرید. بهانه‌های مناسبی که می‌توان ارائه کرد عبارت‌اند از: بیماری‌های جدی، مرگ‌ومیر و عوامل استرس‌زای مهم زندگی. اگر شما این تصمیم را گرفتید که برای نمرات ضعیف خود بهانه‌ای بیاورید، به‌طور مختصر و کوتاه توضیح دهید. مقالهٔ پذیرش خود را تبدیل به یک طومار توضیحی نکنید. کمیتهٔ پذیرش از این‌ها زیاد شنیده است. ممکن است آن‌ها با وضعیت شما همدردی کنند اما درنهایت تمرکز آن‌ها بر این است که متقاضیانی را که برای برنامه‌هایشان بهترین هستند، شناسایی کنند. بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید به‌جای آن‌که بیشتر به توضیح نقاط ضعف خود بپردازید.

 

اشکال در هجی کلمات

برخی از متقاضیان معتقدند که غلط هجی کردن کلمات چندان اهمیت ندارد. بااین‌حال، از دید کمیتهٔ پذیرشِ، هیچ بهانه‌ای برای اشتباه نوشتن یک کلمه پذیرفته نیست. کمیته‌های پذیرش فرض می‌کنند که متقاضیان کارشناسی ارشد و دکترا قادر هستند هر کلمه‌ای را هجی کنند و یا حداقل می‌دانند که چگونه باید طریقهٔ نوشتن یک کلمه را چک کنند. اشتباه نوشتن کلمات، نشانه‌ای از نامرتبی و بی‌دقتی تلقی می‌شود.

 

اشکال گرامری

همانند اشکال در هجی کلمات، دستور زبان ضعیف می‌تواند باعث شود که به یک درخواست کارشناسی ارشد یا دکترا بهای چندانی داده نشود. اشتباه ادغام کردن کلمات و یا کاربرد اشتباه آپوستروف (apostrophe) عموماً رایج است. ترجیحاً از کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است بخواهید که متن شما را ویرایش کند، زیرا اشکالات گرامری در بهترین حالت نشان‌دهندهٔ تنبلی و در بدترین حالت نشانهٔ سطح دانش پایین از زبان است.

 

کاربرد اشتباه کلمات

بسیاری کلمات عموماً به‌اشتباه به‌کاربرده می‌شوند. به‌عنوان یک متقاضی، شما سعی دارید که خود را به‌عنوان فردی باهوش که به‌خوبی آموزش‌دیده و آمادهٔ تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی است، معرفی کنید. وجود کلماتی که به‌اشتباه نوشته می‌شوند -مانند your و you're- کمیتهٔ پذیرش را چندان خوشحال نخواهد کرد! در مورد این کلمات که عموماً اشتباه می‌شوند، اطلاعات بیشتری کسب کنید تا مطمئن شوید که در نوشته‌تان این‌گونه اشتباهات وجود ندارد. دیگر کلماتی که گاهی اشتباه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • loose/ lose
  • affect/ effect
  • to/ too
  • they're/ there/ their

 

غیررسمی بودن

گاهی انگیزه نامه‌های پذیرش بیش‌ازحد غیررسمی هستند. برای مثال، متونی که حاوی اصطلاحات عامیانه هستند، ممکن است بعضی خواننده‌ها را از خواندن ادامهٔ آن بازدارند. برخی دیگر ممکن است ادغام کردن کلمات را نپسندند. به شیوهٔ رسمی رفتار کنید تا مطمئن شوید که مایهٔ دلخوری کمیتهٔ پذیرش نیستید.

 

بیش‌ازحد به اشتراک گذاشتن

شاید مهم‌ترین خطایی که می‌تواند از یک متقاضی سر بزند این است که حین نوشتن انگیزه نامه، بیش‌ازحد شخصی بنویسند. این مقاله جایی نیست که سرخوردگی‌هایتان را خالی کنید یا به‌طور مثال مروری دقیق بر دوران بچگی خود داشته باشید. یک آزمون برای اینکه چه چیزی را ذکر کنید این است که: اگر شما احساس راحتی می‌کنید که در مورد این موضوع، چهره به چهره با یکی از اعضای کمیته صحبت کنید، پس این موضوع را ذکر کنید. اگر مطمئن نیستید که از موضوعی در مقاله‌تان صحبت به میان آورید یا نه با یکی از اعضای هیئت‌علمی در دانشکدهٔ خود صحبت کنید. حتی بهتر از آن، از وی درخواست کنید که متن شما را بخواند.

 

انگیزه نامه شما یک بخش مهم از درخواست شما برای تحصیلات تکمیلی است. این موقعیتی است که می‌توانید به‌طور مستقیم با کمیتهٔ پذیرش صحبت کنید. این فرصت را به هدر ندهید!

 

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای انگیزه‌نامه
Professional Revision of Statement of Purpose
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  • این پکیج مناسب افرادی است که SOP خود را نوشته‌اند. حال قصد دارند ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند و کیفیت آن را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است که خدمات این پکیج فقط شامل ویرایش حرفه‌ای و ساختاری انگیزه‌نامه ارائه شده از سوی شما می‌شود و نوشتن آن را در برنمی‌گیرد. تغییرات لازم از طرف کارشناس تیم اپلای‌پل بر روی SOP تحویل داده شده از سوی شما اعمال و نواقص آن رفع می‌گردد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش SOP خود، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. درصورتی‌که رزومه خود را آماده ندارید، می‌توانید از پکیج نگارش و تدوین حرفه‌ای رزومه بهره بگیرید.

مراحل آماده سازی SOP شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و SOP شما تحویل می‌گیرد.
  • 2. پس از دریافت SOP، ویرایش لازم بر روی آن صورت می‌گردد.
  • 3. پس از ویرایش، نسخه اولیه در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه ویرایش شده اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 1,200,000 تومان

نگارش حرفه‌ای انگیزه‌نامه تحصیلی
Professional Writing of Statement of Purpose
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056


در پکیج حاضر، نگارش حرفه‌ای انگیزه‌نامه شما طی مدت هفت روز کاری صورت می پذیرد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش SOP، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. درصورتیکه رزومه خود را آماده ندارید، می‌توانید از پکیج نگارش و تدوین حرفه‌ای رزومه بهره بگیرید.

مراحل آماده سازی SOP شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و پرسشنامه‌ای را جهت حصول اطلاعات موردنیاز برای نگارش SOP به شما ارسال می‌کند که شما میبایست آن را تکمیل کنید و ارجاع دهید.
  • 2. پس از ارسال پرسشنامه تکمیل شده به همراه رزومه تحصیلی از سوی شما به تیم اپلای‌پل، مرحله نگارش SOP آغاز می‌گردد.
  • 3. پس از نگارش، نسخه اولیه SOP شما در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 2,000,000 تومان