کارشناسی ارشد در سوئیس


Master in Switzerland
چرا سوئیس را برای کارشناسی ارشد انتخاب کنیم؟
آموزش و پژوهش سوئیس شهرتی بین‌المللی دارد و طیف وسیعی از دوره‌های سطح بالا را در چندین زبان و در تمام حوزه‌های پژوهشی ارائه می‌دهد. طبیعت زیبا، کیفیت بالای زندگی، تاریخ شگفت‌انگیز و تنوع فرهنگی چند صدسالهٔ سوئیس، از آن کشوری فوق‌العاده برای زندگی می‌سازد. دانشگاه‌های سوئیس دوره‌های مبادله‌ایِ گسترده‌ای را نیز ارائه می‌دهند که دانشجویان را قادر به سفر در سرتاسر اروپا و خارج از اروپا می‌کند.

سیاست‌های ملی این کشور ارزش زیادی برای تحصیلات عالی قائل است و درنتیجه دانشگاه‌های سوئیس، مؤسسات عمومی دولتمندی هستند. در بین کشورهای سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی (OECD) سوئیس یکی از بالاترین سرمایه‌گذاری‌ها را در آموزش و پژوهش دارد. حاصل آن‌که سوئیس دارای بیشترین تعداد اختراع ثبت‌شده در کشورهای اروپایی و یکی از بالاترین سرانه‌های دریافت جایزهٔ نوبل در دنیا است و به خاطر پژوهشش شهرت جهانی دارد.

 

دانشمندان سوئیسی نه‌تنها پربارترین‌های جهانند بلکه با بیشترین تعداد مقالات علمی به ازای هر پژوهشگر، نشریاتشان تأثیری بسزا در جهان دارد. رشته‌های علوم زیستی، کشاورزی، علوم زیست‌محیطی و پزشکی بالینی این کشور، بیشترین نقل‌قول به ازای نشریات را در دنیا دارد و عملکردش در مهندسی، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی و علوم زمین نیز عالی است.

 

سوئیس همچنین دارای سنتی قوی در جذب دانشجویان خارجی و ارائهٔ فرصت‌های پژوهش در یک محیط سرزنده، پویا و چند فرهنگی است. درصد بالای دانشجویان پیش از دکترا (۲۱ درصد)، دانشجویان دکترا (۵۳.۶ درصد) و اساتید (۴۵ درصد) گواه این ادعا است. زبان آموزش در محیط فوق‌لیسانس اغلب انگلیسی است (بیش از ۲۰۰ دورهٔ فوق‌لیسانس به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود) و زبان کار در محیط پژوهشی نیز انگلیسی است.

 

 

مدارک فوق‌لیسانس دانشگاه‌های سوئیس

 

آموزش عالی در سوئیس شامل تحصیل در ۱۲ دانشگاه پژوهش محور (که دو موسسهٔ فدرال تکنولوژی و ده دانشگاه کانتونی (ناحیه‌ای) را در برمی‌گیرد)، دانشگاه‌های علوم کاربردی (که جهت‌گیری شغلی بیشتری دارند) و دانشگاه‌های تربیت‌معلم است. چند موسسهٔ دیگرِ دارای سطح دانشگاهی نیز مؤسسات عمومی آموزش عالی لحاظ می‌شوند. شما به‌عنوان دانشجوی فوق‌لیسانس در سوئیس می‌توانید بسته به رشتهٔ تحصیلی‌تان در هرکدام از این موسسه‌ها که بخواهید درس بخوانید.

 

 

دانشگاه‌های کانتونی و مؤسسات فدرال تکنولوژی

 

دانشگاه‌های کانتونی و مؤسسات فدرال تکنولوژی سوئیس در طیف وسیعی از رشته‌ها دوره‌های فوق‌لیسانس ارائه می‌دهند. بیشتر آنان در کنار آموزش‌هایشان فعالیت‌های تحقیقاتی جدی و مداوم انجام می‌دهند و علاوه بر دوره‌های لیسانس و فوق‌لیسانسشان، دوره‌های دکترا ارائه می‌دهند. اگر علاقهٔ اصلی‌تان تحصیلات آکادمیک است (و به‌ویژه اگر به دکترا فکر می‌کنید) داشتن مدرک فوق‌لیسانس یکی از دانشگاه‌های کانتونی یا مؤسسات فدرال تکنولوژی سوئیس می‌تواند برایتان مناسب باشد.

 

 

دانشگاه‌های علوم کاربردی

 

دانشگاه‌های علوم کاربردی جهت‌گیری شغلی بیشتری دارند و درعین‌حال شامل جدیدترین یافته‌های آکادمیک و دانش‌های تخصصی هستند. آنان معمولاً فعالیت تحقیقاتی ندارند و در مقایسه با دانشگاه‌های تحقیقاتی سوئیس، مدارک تحصیلات تکمیلی کمتری ارائه می‌دهند. بااین‌حال، اگر به رشته‌های شغلی یا کار در بیزینس یا صنعت پس از فوق‌لیسانس علاقه دارید دانشگاه‌های علوم کاربردی سوئیس می‌توانند فرصتی عالی برایتان باشند.

 

 

ساختار و محتوای مدارک فوق‌لیسانس در سوئیس

 

سال دانشگاهی سوئیس در سپتامبر آغاز می‌شود و در ژوئن پایان می‌یابد و ترم‌ها از سپتامبر تا دسامبر و از فوریه تا ژوئن است. البته تاریخ‌های دقیق بین دانشگاه‌ها کمی متفاوت است. بیشتر دوره‌های فوق‌لیسانس سوئیس سه یا چهار ترمه هستند یعنی ثبت‌نام شما برای بین یک سال و نیم و دو سال خواهد بود. دانشجویان این دوره‌ها با نمرات ECTS  بین ۹۰ و ۱۲۰ ارزیابی می‌شوند.

 

شما به‌عنوان یک دانشجوی فوق‌لیسانس در سوئیس بیشتر وقتتان را از طریق شرکت در کلاس‌ها و انجام تکالیف مربوطه، به کسب دانش پیشرفته در رشتهٔ خود می‌گذرانید. تأکید آنان بر این است که شما به‌طور مستقل مطالعه کنید، تحقیقات آکادمیک مرتبط را دنبال کنید و ایده‌هایتان را برای اساتید و همکلاسی‌های خود بیان کنید.

اکثر دوره‌های فوق‌لیسانس سوئیس با رساله‌ای پایان می‌یابند که به‌طور مستقل درباره‌اش تحقیق کرده و آن را نوشته باشید. لازمه‌اش این است که تحت نظارت یک متخصص از دانشگاهتان، موضوعی مهم در رشتهٔ خود را بکاوید.

 

 

هزینه‌های فوق‌لیسانس در سوئیس

 

دولت سوئیس به تحصیلات عالی التزام دارد و به دانشگاه‌های فدرال و کانتونی کمک‌های سخاوتمندانه‌ای می‌کند. نتیجه آن‌که شهریهٔ دوره‌های فوق‌لیسانس سوئیس عموماً پایین است. منابع دیگری نیز در سوئیس به مطالعات فوق‌لیسانس کمک می‌کنند.

 

هزینه‌ها

 

هزینهٔ دقیق خواندن فوق‌لیسانس در سوئیس بین مؤسسات، دوره‌ها و رشته‌ها متفاوت است. بنا بر یک قاعده، می‌توان انتظار پرداخت حداقل هزار فرانک سوئیس (۱۱۰۰ دلار) در سال را داشت که در بعضی مؤسسات این مبلغ تا ۸ هزار فرانک (۸۸۰۰ دلار) است. تعدادی از مؤسسات از دانشجویان بین‌المللی پول بیشتری می‌گیرند.

 

فاند

 

بورسیه‌ها و بسته‌های کمکی دیگری در سوئیس برای دانشجویان بین‌المللی فوق‌لیسانس فراهم است.

 

دولت سوئیس یک طرح بورسیه برای دانشجویان خارجی دارد که معمولاً بر اساس توافق‌های متقابل با کشورهای دیگر است. می‌توانید با تماس با سفارت‌ها و کنسولگری‌های سوئیس مطلع شوید که برای دریافت بورسیه واجد شرایط هستید یا خیر. اطلاعات بیشتر را می‌توانید از ادارهٔ آموزش، پژوهش و نوآوری سوئیس (SERI) دریافت کنید.

 

خود دانشگاه‌ها نیز ممکن است به دانشجویان بین‌المللی تحصیلات تکمیلی فاند بدهند. اطلاعات در این زمینه معمولاً در سایت دانشگاه نمایش داده می‌شود یا به‌صورت درخواست در دسترس قرار می‌گیرد. در بسیاری از موارد این فاند توسط دفاتر بین‌المللی دانشگاه یا دفاتر اخذ میهمانی دانشگاه مدیریت می‌شود.

 

 

اپلای برای دوره‌های فوق‌لیسانس در سوئیس

 

پیش‌نیاز شرکت در دوره‌های فوق‌لیسانس سوئیس این است که دورهٔ لیسانس را در رشته‌ای مرتبط با موفقیت تمام کرده باشید. دانشگاه‌ها ممکن است برای دوره‌های فوق‌لیسانس خاصشان (specialized master's program) الزامات دیگری نیز طرح کنند که برای همهٔ متقاضیان به‌طور مساوی در نظر گرفته‌شده باشد. الزامات زبانی به تدابیر آموزشی دورهٔ شما بستگی دارد، اما بیشتر دوره‌ها به زبان انگلیسی هستند.

 

این دانشگاه است که تصمیم می‌گیرد آیا افرادی که لیسانس خود را از سایر کشورها گرفته‌اند با یا بدون آزمون‌های ورودی، تحت شرایطی مشخص، با الزامات بیشتر، به دورهٔ فوق‌لیسانس دسترسی داشته باشند یا به‌هیچ‌وجه به آن دسترسی نداشته باشند. به‌عنوان یک قاعدهٔ کلی می‌توان انتظار داشت که اکثر دانشگاه‌های سوئیس صلاحیت‌های منطقهٔ تحصیلات عالی اروپا (EHEA) را بپذیرند، به شرطی که الزامات رشتهٔ موردنظر را برآورده سازند. اطلاعات بیشتر در خصوص به رسمیت شناختن و تأیید صلاحیت‌های خارجی را می‌توان از شاخهٔ سوئیسِ ENIC-NARIC (مراکز اطلاعاتی تصدیق آکادمیک ملی کمیسیون اروپا) به دست آورد.

 

ددلاین‌های اپلای برای دوره‌های فوق‌لیسانس در سوئیس متفاوت است اما به‌طورکلی باید در طول‌ترم بهارِ (بین فوریه و ژوئن) سال قبل از شروع تحصیلتان اپلای کنید. دانشگاه‌ها اطلاعات جزئی‌تر را در اختیارتان می‌گذارند.

 

 

الزامات زبانی

 

زبان مردم سوئیس بسته به ناحیه‌شان فرق می‌کند و فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی در نواحی مختلف آن صحبت می‌شود. پس برای دورهٔ فوق‌لیسانس غیر انگلیسی باید ببینید زبان مورداستفاده در دانشگاهتان چیست و خاطرجمع شوید تسلط لازم را بر آن دارید.

 

البته شمار زیادی از دوره‌های فوق‌لیسانس سوئیس به انگلیسی ارائه می‌شود و به دلیل طبیعت چند زبانی این کشور، تسلط مردم به بیش از یک‌زبان غیرعادی نیست. معمولاً فهرستی از این زبان‌ها در اختیار انجمن رؤسای دانشگاه‌های سوئیس قرار دارد.

 

 

ویزای سوئیس

 

درخواست ویزا را می‌توانید در سفارت یا کنسولگری سوئیس در کشور خود انجام دهید. آنان شما را از اسناد خاص موردنیاز که معمولاً شامل مدارک ثبت‌نام دریکی از مؤسسات آموزش عالی سوئیس است، آگاه می‌کنند. ممکن است صدور ویزا چند ماه به طول بینجامد و باید در فرایند اپلای‌تان حساب آن را کرده باشید. بهتر است برای دورهٔ فوق‌لیسانستان حتی‌الامکان زود اپلای کنید تا زمان کافی برای تأیید ثبت‌نامتان در فرایند صدور ویزا داشته باشید.

 

 

بیمهٔ سلامت

 

سوئیس دارای سیستم بیمهٔ سلامت اجباری‌ای است که دسترسی به خدمات مراقبت پزشکی سطح بالا و خدمات درمانی مناسب را برای همهٔ ساکنین سوئیس تضمین می‌کند. تمام افرادی که برای بیش از سه ماه در سوئیس زندگی می‌کنند، شامل دانشجویان بین‌المللی، باید پوشش بیمهٔ سلامت پایه را دارا باشند. دانشجویان کشورهایی که پوشش بیمهٔ سلامت بین‌المللی دارند و همچنین دانشجویان دیگری که پوشش بیمهٔ سلامت معادلی در کشور خوددارند ممکن است از بیمهٔ سلامت اجباری معاف شوند.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: