هزینه زندگی و تحصیل در هلند


Living and education cost in Netherlands
هزینه تحصیل و زندگی در هلند چقدر است؟
هزینه تحصیل در هلند برای علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور اهمیت فراوانی دارد، ازاین‌رو در ادامه به بررسی هزینه تحصیل در هلند می‌پردازیم. هزینه تحصیل در هلند؛ شهریه دانشگاه در هلند، هزینه‌های زندگی در هلند، مسکن، غذا، رفت و آمد و ... نیز در ادامه معرفی خواهد شد.

 

هزینه تحصیل در هلند؛ شهریه دانشگاه در هلند

دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده آمریکا قصد تحصیل در هلند را دارند، هزینه کمتری نسبت به سایر دانشجویان خارجی پرداخت می‌کنند.

به‌طور متوسط شهریه سالانه دانشگاه برای دوره کارشناسی ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو (۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) و برای دوره کارشناسی ارشد ۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو (۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) است؛ البته با توجه به رشته و دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، این هزینه‌ها می‌تواند تا مبلغ ۱۷۰۰۰ یورو (۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) برای دوره کارشناسی و ۳۰۰۰۰ یورو (۱۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) برای دوره کارشناسی ارشد در سال افزایش پیدا کند. اگر یکی از دانشگاه‌های خصوصی هلند را برای تحصیل انتخاب کنید، هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

البته بعضی از دانشگاه‌های هلند شهریهٔ ارزان‌تری دارند، ازجمله:

  • دانشگاه رادبود (Radboud University)، متوسط شهریه سالانه ۲۰۰۶ یورو (۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)
  • دانشگاه توئنته (University of Twente) متوسط شهریه سالانه ۱۹۵۰ یورو (۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان)
  • دانشگاه اوترخت (Utrecht University) متوسط شهریه سالانه ۲۰۰۶ یورو (۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)
  • دانشگاه علوم کاربردی هان (HAN University of Applied Sciences) متوسط شهریه سالانه ۲۰۰۶ یورو (۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)

اگر قصد تحصیل دریکی از دانشگاه‌های برتر هلند را دارید، شهریه‌ها به شرح زیر است:

  • دانشگاه صنعتی دلفت (Delft University of Technology) متوسط شهریه سالانه ۲۰۰۰ یورو (۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)
  • دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam) متوسط شهریه سالانه ۱۹۰۰ یورو (۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان)
  • دانشگاه مرکز تحقیقاتی واخنینگن (Wageningen University and Research) متوسط شهریه سالانه ۲۱۰۰ یورو (۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان)
  • دانشگاه اراسموس روتردام (Erasmus University Rotterdam) متوسط شهریه سالانه ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو (۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان)

البته درصورتی‌که از بورسیه تحصیلی استفاده کند، دیگر نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه نخواهد بود.

 

هزینه‌های زندگی در هلند

هزینه تحصیل در هلند شامل هزینه‌های روزمره زندگی نیز می‌شود، هزینه‌هایی از قبیل غذا، رفت‌وآمد، محل اقامت، کتاب و هزینه‌های جانبی زندگی. زندگی دانشجویی در هلند ماهیانه حدود ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو (۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) هزینه دارد. از مجموع هزینه‌های ماهیانه، ۳۷ درصد برای محل اقامت، ۱۵ درصد برای تحصیل و ۳ درصد برای رفت‌وآمد صرف می‌شود.

نمی‌توان گفت هلند جزو کشورهای گران اروپا برای تحصیل است، اما هزینه تحصیل در این کشور از متوسط هزینه تحصیل در اروپا بیشتر است. هزینه زندگی در شهرهایی که دانشجویان خارجی بیشتری در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند، به‌قرار زیر است:

  • انسخده، ماهیانه حدود ۱۲۰۰ یورو (۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان)
  • آیندهوون، ماهیانه حدود ۱۱۰۰ یورو (۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان)
  • آمستردام و دلفت، ماهیانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو (۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان)
  • روتردام، ماهیانه حدود ۱۰۰۰ یورو (۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان)

 

هزینه‌های مسکن

هزینه اجاره کردن یک اتاق در هلند، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو (۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) در ماه است. اگر یک آپارتمان را به‌تنهایی اجاره کنید، ماهیانه حدود ۴۱۹ یورو (۲ میلیون تومان) هزینه خواهد داشت؛ اما اگر برای دو نفر به‌طور مثال برای خود و همسرتان یک آپارتمان را اجاره کنید، اجاره‌بها حدود ۵۷۲ یورو (۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) خواهد بود. چنانچه از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید، هزینه اقامت کاهش می‌یابد و تنها حدود ۳۴۰ یورو (۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) در ماه برایتان هزینه خواهد داشت.

ازآنجاکه هزینه‌های اقامت در هلند از میانگین بین‌المللی بیشتر است، لذا ۲۹ درصد دانشجویان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از خوابگاه استفاده می‌کنند.

 

سایر هزینه‌های مربوط به مسکن

به‌غیراز اجاره‌بها، برای محل اقامت هزینه‌های دیگری نیز باید بپردازید، به‌طور مثال پیش از اجاره کردن خانه شما باید مبلغی (معمولاً به میزان یک ماه اجاره‌بها) را پرداخت کنید. در پایان قرارداد اجاره اگر شرایط ملک مانند اول بود و خسارتی به آن وارد نکرده بودید، این مبلغ به شما بازگردانده می‌شود.

همچنین هزینه‌های جانبی مسکن شامل تأسیسات و … ماهیانه حدود ۱۶۵ یورو (۷۹۰ هزار تومان) و اشتراک اینترنت ماهیانه حدود ۳۲ یورو (۱۵۰ هزار تومان) برایتان هزینه خواهد داشت.

 

هزینه غذا

هزینه غذا در ماه حدود ۱۷۰ یورو (۸۰۰ هزار تومان) خواهد بود، البته این مبلغ با توجه به عادت‌های غذایی هر فرد می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. هزینه‌های غذا به شهر محل سکونت نیز بستگی دارد، برای مثال هزینه غذا در شهرهای آمستردام و روتردام نسبت به شهرهای کوچک‌تر ازجمله آیندهوون و خرونینگن بیشتر است.

اگر به‌جای طبخ غذا در منزل ترجیح می‌دهید در رستوران ناهار و شام بخورید، این برای شما ۱۰ تا ۱۵ یورو (۵۰ تا ۷۰ هزار تومان) هزینه خواهد داشت.

 

هزینه‌های رفت‌وآمد

میانگین هزینه‌های رفت‌وآمد در ماه برای دانشجویان در کشور هلند، حدود ۳۵ یورو (۱۷۰ هزار تومان) خواهد بود. اجاره دوچرخه یک گزینهٔ محبوب برای حمل‌ونقل در هلند است و روزانه حدود ۹ یورو (۴۰ هزار تومان) هزینه دارد.

 

سایر هزینه‌های زندگی در هلند

به‌جز هزینه‌هایی که از آن‌ها یادکردیم، هزینه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارد ازجمله:

  • کتاب و دیگر وسایل آموزشی حدود ۳۰ تا ۶۵ یورو (۱۴۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان) در ماه
  • فعالیت‌های اجتماعی حدود ۵۰ تا ۶۰ یورو (۲۴۰ هزار تا ۲۹۰ هزار تومان) در ماه

 

کلمه کلیدی: 
کشور: