هزینه زندگی و تحصیل در آلمان


Living and education cost in Germany
آیا زندگی و تحصیل در آلمان ارزان است؟
به این سؤال نمی‌توان پاسخ صریحی داد، زیرا بخش عمده هزینه‌های شما بستگی به سبک زندگی‌تان دارد، از ۳۵۰ یورو تا چند هزار یورو در ماه. نکته‌ای که می‌توان با صراحت در مورد آلمان گفت این است که بسیار کشور باشعوری است. در اینجا برای اینکه تا حدودی با شرایط زندگی در آلمان آشنا شوید، هزینه‌ها و درآمدهای ممکن برای یک دانشجو در این کشور را موردبررسی قرار داده‌ایم.

تحصيل در كشور آلمان براى همه رايگان است و دانشجو صرفا بايد هزينه هاى زندگى خود را پرداخت كند. اين هزينه ها معمولا بين ٥٠٠-٩٠٠ يورو ميباشد كه بخش عمده ى آن مربوط به هزينه مسكن ميشود. دانشجويان بين ١٠-٢٠ ساعت در هفته اجازه كار دارند و بابت هر ساعت ٧-١٠ يورو ميتوانند كسب كنند. براى رفتن به سفارت و گرفتن ويزا، نامه ى پشتوانه ى مالى كه مبلغ آن برابر يكسال زندگى در آلمان است، ضرورى ميباشد.

 

هزینه‌ها 

 

تحصیل: خب، برویم سراغ بحث اول: هزینه دانشگاه و تحصیل. در آلمان هم دانشگاه پولی داریم و هم رایگان. هزینه‌های ترمی برای دانشگاه‌های پولی متناسب با مبلغی است که در سایت خود دانشگاه آمده است و نمی‌توان برای آن حدود یا طیف خاصی قائل شد. دانشگاه‌های رایگان هم کاملاً رایگان نیستند و هر ترم بین ۴۰۰ تا ۵۰۰  یورو بابت خدمات دانشجویی از شما می‌گیرند. می‌توانید این شهریه را متناسب با رشته و دانشگاه خود در سایت داد (www.daad.de) مشاهده کنید. یادتان باشد که آلمان جزو معدود کشورهایی است که در آن دانشگاه‌های رایگان وجود دارد. 

 

مسکن: مهم‌ترین هزینه را در آلمان باید برای مسکن صرف کنید. اگر در خوابگاه زندگی کنید، اجاره‌بهای آن بسته به نوع امکانات و شهر محل زندگی در حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ یورو در ماه  خواهد بود؛ اما اگر بخواهید خانه‌ای مستقل با

سرویس و آشپزخانه مستقل (استودیو) داشته باشید، بعید است زیر ۳۰۰ یورو در ماه چیزی پیدا کنید. 

 

خوردوخوراک: این دسته از هزینه‌ها نیز متناسب با سایز شکم شما متغیراست؛ اما اگر به‌طورکلی بخواهیم

بررسی کنیم، خوردوخوراک شما، به‌شرط آنکه در منزل به آشپزی بپردازید، ماهیانه بین ۱۰۰  تا ۲۰۰  یورو خرج برمی‌دارد اما اگر بخواهید از سلف دانشگاه استفاده کنید برای هر وعده باید ۳ تا ۵ یورو هزینه کنید.

 

اینترنت: هزینه اینترنت در آلمان ماهیانه حدود ۳۰ تا ۳۵ یورو است؛ اما اگر اندکی مام میهن را بر بدن خود بمالید در شرایط خاص می‌توانید اینترنت ارزان‌تر از این هم پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال یکی از هم‌میهنان عزیز اینترنت ۲۳ یورویی هم گرفته بود؛ و تأکید هم داشت که ما ارزان‌تر پیدا نکردیم!

 

پوشاک: بعد از خوراک روح و خوراک جان، نوبت به پوشاک می‌رسد. در این مقوله واقعاً کمکی نمی‌توانم بکنم. چون کاملاً بستگی به سلیقه و میزان اهمیت شما به خودتان، هزینه‌هایتان هم متغیر می‌شود. شما می‌توانید از شلوار جین ۱۰ یورویی داشته باشید تا شلوار جین ۲۰۰ یورویی.  اما می‌توان گفت که هزینه پوشاک در آلمان از کشور عزیزمان ارزان‌تر است. 

 

حمل‌ونقل: برای حمل‌ونقل، می‌توانید بلیت‌های ترمی بگیرید (سمستر تیکت). در هر ترم می‌توانید با پرداخت مبلغی، به‌طور نامحدود از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. البته نکته حائز اهمیت این است که هزینه این سمستر تیکتها در شهرهای مختلف متفاوت است. از ۶۰ یورو تا ۱۵۰ یورو! این هزینه‌ها  را می‌توانید در سایت دانشگاه موردنظرتان بیابید.  

 

آب و برق و گاز: این مبلغ متناسب با متراژ خانه‌تان متفاوت خواهد بود؛ اما به‌طورکلی بین ۶۰ تا ۱۰۰ یورو برایتان درمی‌آید. البته غالباً این موارد در اجاره‌بهای شما پیش‌بینی‌شده است و نیاز نیست بابت آن هزینه جدا بپردازید؛ اما ممکن است در بعضی مواقع هم به‌طور جدا از شما اخذ شود. اگر در خوابگاه باشید، هزینه‌ای برای آب و برق و گاز پرداخت نخواهید کرد. 

 

بیمه: در آلمان دو نوع بیمه دولتی و خصوصی وجود دارد. هزینه بیمه‌های خصوصی بین ۳۰ تا ۳۵ یورو در ماه و بیمه‌های دولتی ماهانه تا ۸۰ یورو است. به مفاد تحت پوشش بیمه حتماً دقت کنید!

این‌ها هزینه‌های واجب برای یک ایرانی مسلمان بود؛ اما اگر اندکی به صحت اعتقاداتتان مشکوکید، ممکن است هزینه‌های دیگری نیز بر شما تحمیل شود که ما در اینجا از بررسی آن‌ها معذوریم. 

 

  

درآمدها 

 

درآمدهای شما در آلمان به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

کمک‌هزینه تحصیلی (فول فاند): شما ممکن است در فرآیند پذیرش از دانشگاه خود دچار این پدیده بشوید که اتفاقاً امری مبارک است. خوب است بدانید که فول فاند شدن در آلمان برای شما ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۲۴۰۰ یورو درآمد خواهد داشت. پس سعی کنید فول فاند شوید!

 

کار دانشجویی: به‌عنوان دانشجو اجازه دارید در هفته بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت کار دانشجویی بکنید. کار دانشجویی چیست؟ مجموعه‌ای از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است که شما برای دانشگاه یا شرکت‌های وابسته به آن انجام می‌دهید و برای آن ساعتی ۱۲ تا ۱۶ یورو می‌گیرید. این‌کاره‌ای پاره‌وقت می‌تواند ماهیانه برای شما تا ۹۰۰ یورو درآمد داشته باشد. هرسال ۲ ماه تعطیلات دارید که می‌توانید طی آن به‌صورت تمام‌وقت (هفته‌ای ۳۵ ساعت) کارکنید و از این طریق ماهی ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ یورو درآمد کسب کنید.

 

کار متفرقه: این کارها نیز همان‌طور که حدس زده‌اید کارگری است. می‌توانید در رستوران‌ها، کافه‌ها، ظرف شوری‌ها و یا حتی در شرکت‌های حمل اساس خانه کارکنید؛ و فراموش نکنید که حداقل دستمزدتان برای این نوع کار باید ساعتی ۸.۵ یورو باشد. 

یک نکته مهم این‌که اگر درآمد شما کمتر از ۴۵۰ یورو در ماه باشد از مالیات معاف خواهید بود. وگرنه مبلغی به‌عنوان مالیات از شما کسر می‌شود.

خب. این بود هزینه‌ها و درآمدهای معمول برای یک دانشجو در کشور آلمان؛ حال می‌ماند شما و سبک زندگی‌تان و این‌که تا چه حد بخواهید در ماه پس‌انداز داشته باشید؛ اما به هر صورت مطمئنم که در آلمان اگر اندکی تلاش کنید می‌توانید زندگی راحتی برای خود بسازید. به امید موفقیت برای تمام شما عزیزان. 

 

کلمه کلیدی: 
کشور: