زبان، هزینه و آب و هوای سوئد


Language, living cost and weather of Sweden
موراد مهمی مثل زبان، هزینه و آب و هوا که باید برای اپلای سوئد بدانیم
سوئد کشوری کم‌جمعیت در اروپای شمالی و در مرکز اسکاندیناوی واقع‌شده است. کشور سوئد به مدت سه سال متوالی رتبه دوم را در بین تمامی کشورها، ازنظر رفاه اجتماعی کسب کرده است. این كشور دارای تابستانی معتدل و زمستانی سرد است. واحد پول این كشور کرون است.

زبان سوئدی

 

شاید از خودتان بپرسید که آیا صرف دانستن زبان انگلیسی برای گذران زندگی و تحصیل در سوئد کافی است؟ 

با [اندکی] جرئت می‌توانم بگویم خیر. یعنی به قول یکی از دوستان گیلکی‌ام: "نه که نه‌ها، ولی آره هم نه!" البته شاید برای تحصیل مشکلی نداشته باشید، اما در زندگی روزمره به‌احتمال‌قوی دچار مشکل خواهید شد. سوئدی‌ها برخلاف مردم کشورهای دیگر اروپا بر حفظ فرهنگ بومی‌شان تأکید بسیاری دارند. حقیقت این است که اگر به زبان سوئدی تسلط نداشته باشید، پیدا کردن کار هم برایتان خیلی سخت می‌شود. 

 

البته خودشان هم می‌دانند که چه زبان فرسایشی‌ای دارند و به همین دلیل هم برای مهاجران و دانشجویان خارجی دوره‌های رایگان آموزش سوئدی برگزار می‌کنند. اگر به گویش کُردی تسلط دارید نسبت به سایرین شانس بیشتری برای یادگیری زبان سوئدی خواهید داشت. این دو زبان از جنبه تلفظ و نحوه ادای کلمات شبیه‌اند. و شاید به همین خاطر است که تعداد هم‌وطنان کردمان که در سوئد زندگی می‌کنند از سایر نقاط اروپا بیشتر است. 

 

سوئدی‌ها به مهاجرانی که به زبان سوئدی تکلم می‌کنند، احترام ویژه‌ای می‌گذارند و شما می‌توانید با دانستن زبان، توجه بیشتری را به خود جلب کنید. ضمناً آن‌ها از اشخاص گرم و صمیمی بیشتر از افراد جدی و عبوس خوششان می‌آید. سعی کنید با دوستان و همسایگان سوئدی‌تان صمیمی ولی درعین‌حال محترم باشید. چون با آدم‌هایی که زیادی کول (Cool) باشند هم دمخور نمی‌شوند. پس خیلی هم سبک نشوید!

 

 

آب‌وهوا

 

سوئد یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است و شبانه‌روز مختص خودش را دارد. به این نکته فکر کنید که ممکن است در تابستان‌ها فقط مدت کمی شب داشته باشید و در زمستان هم به همین ترتیب مدت کمی روز خواهید داشت. باید حواستان باشد که در زمستان دائماً ویتامین دی (D) مصرف کنید و همین‌طور در تابستان به علت ممتد بودن نور در طول شبانه‌روز و جلوگیری از سردردهای ناشی از آن حتماً از ۲ لایه پرده استفاده کنید. قبل از تصمیم‌گیری برای زندگی در سوئد به این نکات حتماً فکر کنید، چون در نظر نگرفتن آن‌ها ممکن است منجر به افسردگی شدید شما شود.

 

 

هزینه‌ها 

 

بنا به تجربه می‌توان گفت که هزینه زندگی در کشوری مانند سوئد و شهری مثل گوتنبرگ در حدود ماهیانه ۶ تا ۱۰ هزار کرون است. که می‌شود معادل ۲.۵ میلیون تا ۴.۲ میلیون تومان. بیشتر این هزینه صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود. برای اجاره آپارتمان‌های کوچک باید ماهیانه مبلغی حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کرون پرداخت کنید. حال اگر بخواهید به کُریدُر (اتاق با حمام و آشپزخانه مستقل) بسنده کنید این رقم به ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کرون کاهش می‌یابد. اما اگر بخواهید به‌مانند یک دانشجوی واقعی در سوئد زندگی کنید می‌توانید یک اتاق مستقل با حمام و آشپزخانه مشترک اجاره کنید که در آن صورت می‌توانید هزینه‌های خود را تا ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ کرون در ماه کاهش دهید. 

 

در سوئد تفاوت هزینه بین غذای خانه و غذای بیرون بسیار است. پختن غذا در خانه برای شما صرفه‌جویی قابل‌توجهی خواهد داشت. به‌این‌ترتیب می‌توانید با ۱۵۰۰ کرون در ماه هم شکم خود را سیر کنید. 

 

برخلاف بعضی از کشورهای توسعه‌یافته اروپایی (و حتی کشور عزیزمان) در سوئد هزینه حمل‌ونقل نسبتاً بالا است. شاید دلیلش این است که دولت به‌طور سازمان‌یافته می‌خواهد همه را به دوچرخه‌سواری تشویق کند. در این کشور اکثر مردم از دوچرخه برای حمل‌ونقل‌های درون‌شهری استفاده می‌کنند که همین امر فضای سالم و دل‌چسبی را برای شهروندان ایجاد کرده است. اما اگر بخواهید از اتوبوس استفاده کنید باید ماهی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کرون برای آن کنار بگذارید. 

 

امیدوارم نکات گفته‌شده زندگی شیرین و عاری از هرگونه صدمات احتمالی را در سوئد، کشوری با اندک قوانین سوسیالیستی، برایتان فراهم سازد. ممنون از صبر و شکیبایی شما. 

 

یک نکته!

یادتان باشد که درها (در خانه، واحد و…) در سوئد برعکس همه جای دنیا، توی صورت شما باز می‌شوند! پس مراقب باشید دچار شکستگی بینی نشوید.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: