نکات مهم انگیزه نامه قدرتمند


Important tips for powerful SOP
چگونه یک انگیزه نامهٔ قدرتمند را شروع کنیم بنویسیم؟ و نکات حیاتی
دلیل هایی برای چرا نباید انگیزه نامهٔ خود را کپی کنیم؟ و نکتهٔ حیاتی در نگارش انگیزه نامه! چگونه یک انگیزه نامهٔ قدرتمند را شروع کنیم؟ چگونه انگیزه نامه‌ای قدرتمند بنویسیم؟ در این مطلب پاسخ داده شده است.

چرا نباید انگیزه نامهٔ خود را کپی کنیم؟

دیروز کسی برایم انگیزه نامه‌ای فرستاد تا تصحیح کنم (یکی از دانشجویان دانشگاه کارشناسی خودم، دانشگاه تهران). شاید باورتان نشود ولی بخشی از کلمات و جملات نامه "عیناً" جملاتی بود که خودم ۵ سال پیش قبل از رفتن برای انگیزه نامه خودم نوشته بودم!! خدا می‌داند چقدر اساتید این متن و یا شبیه به این متن‌ها را خوانده‌اند! این بود که به عمق فاجعه پی بردم و متن زیر را در اهمیت انگیزه نامه نوشتم.

کمتر کسی از اهمیت بسیار بالای انگیزه نامه باخبر است. بیشتر دانشجویان، تمام‌وقت خود را صرف نمرات زبان و معدل و توصیه‌نامه‌ها می‌کنند و در آخر چند توصیه‌نامه دانلود کرده و یا از سال بالایی‌ها می‌گیرند و باکمی تغییر همان‌ها را برای دانشگاه‌ها می‌فرستند!

هیچ‌کس و مطلقاً هیچ‌کس نمی‌تواند مثل خود شما، برای شما انگیزه نامه بنویسد! پس خودتان دست‌به‌کار شوید و هرگز حتی به تمپلیت های موجود در اینترنت نگاه هم نکنید! هدف دقیقاً این است که از آن‌ها حتی ایده هم نگیرید. اگر برای مهندسی کامپیوتر اپلای می‌کنید، لازم نیست از بچگی عاشق کامپیوتر بوده باشید! سعی کنید بیشتر از آینده صحبت کنید و نه گذشته. چرا می‌خواهید دکترا بخوانید؟ چرا آن کشور و دانشگاه خاص را انتخاب کردید؟ در مورد زمینهٔ تحقیق خود بنویسید. اساتیدی که دوست دارید با آن‌ها کارکنید را نام ببرید.

 

نکتهٔ حیاتی در نگارش انگیزه نامه!

اهمیت بسیار زیاد انگیزه نامه از کسی پوشیده نیست و این روزها به علت نزدیکی ددلاین ها بسیاری از افراد درگیر نگارش انگیزه نامه هستند. 

  • حتماً سعی کنید از ابتدا انگیزه نامهٔ خود را به زبان انگلیسی بنویسید. نه اینکه ابتدا آن را به فارسی نوشته و سپس ترجمه کنید. یکی از مشکلاتی که در ترجمه فارسی به انگلیسی وجود می‌آید، باقی ماندن ساختارهای فارسی در متن انگلیسی است!
  • مثلاً در فارسی ما جملات بسیاری را با حرف عطف "و" به یکدیگر متصل می‌کنیم اما این کار جملات انگلیسی را سخت و غیرقابل فهم می‌کند.

طولانی بودن جملات به شرطی مجاز است که خواننده را دچار ابهام نکند. 

مطمئن شوید که قبل از فرستادن مدارک، انگیزه نامهٔ شما را چند نفر که مسلط به زبان انگلیسی هستند، خواننده و تصحیح کرده‌اند.

 

چگونه یک انگیزه نامهٔ قدرتمند را شروع کنیم؟

جمع اساتیدی خسته و کم‌حوصله‌ای را در نظر بگیرید که در داخل یک اتاق برای ساعت‌ها دورهم نشسته‌اند تا صدها اپلیکیشن مربوط به دانشجوهای جدید را بررسی کنند. هریک از پرونده‌ها یک انگیزه نامهٔ ۲-۳ صفحه‌ای دارد. شروع انگیزه نامهٔ شما باید به‌قدری جذاب و گیرا باشد که خواننده جذب شود و بقیهٔ آن را هم بخواند.

My name is ... and I am applying to PhD program in computer science at Florida State University.

این نمونه یک شروع ضعیف است! آن‌ها می‌دانند که نام شما چیست و اسم دانشگاه و رشته را هم می‌دانند! به‌احتمال‌زیاد ادامهٔ این انگیزه نامه اصلاً خوانده نمی‌شود!

I can vividly remember It was summer afternoon and we were on a family picnic on the foothills of Alborz when I found my fabulous magic rock! A few years later, I learnt that it was an Amonite.

و این نمونهٔ یک شروع جذاب و گیراست! زیرا مخاطبین را که جمعی زمین‌شناس هستند به بهترین نحو درگیر می‌کند. بعید نیست خود آن‌ها هم‌چنین چیزی را در کودکی تجربه نکرده باشند.  پس مخاطبین خود را بشناسید و شروعی جذاب داشته باشید.

 

چگونه انگیزه نامه‌ای قدرتمند بنویسیم؟

یکی از اشتباهات رایج در نگارش انگیزه نامه صرفاً تکرار موفقیت‌هایی است که در رزومه به آن‌ها اشاره‌شده است. ازجملهٔ این موفقیت‌ها می‌توان به رتبهٔ کنکور، معدل، نمرات بالا و تجربه‌های کاری اشاره کرد.  انگیزه نامهٔ خود را شخصی کنید!! در آن داستان‌هایی مربوط به زندگی خود بنویسید که شخصیت حال حاضر شما را شکل داده‌اند! مثلاً بگویید که کنکور چگونه شما را به فردی تا تلاشگر و باپشتکار بالا تبدیل کرد. یا اینکه چگونه یک تجربهٔ کاری خاص شما را در کار گروهی یا مهارت‌های مدیریتی ارتقا داده است. 

یادتان باشد که یک شروع قوی و یک پایان تأثیرگذار لازمهٔ یک انگیزه نامهٔ موفق است.

در پایان، یک شروع بسیار رایج و ضعیف دیگر را باهم دوره می‌کنیم:

With the advent of new technologies and undeniable role of computers in our day-to-day life, computer engineering has become one of the fastest growing areas with a tremendous potential and an increasing number of applications nowadays.

اساتید سال‌هاست که این مطالب را می‌دانند، پس در مورد خودتان بنویسید!

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای انگیزه‌نامه
Professional Revision of Statement of Purpose
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  • این پکیج مناسب افرادی است که SOP خود را نوشته‌اند. حال قصد دارند ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند و کیفیت آن را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است که خدمات این پکیج فقط شامل ویرایش حرفه‌ای و ساختاری انگیزه‌نامه ارائه شده از سوی شما می‌شود و نوشتن آن را در برنمی‌گیرد. تغییرات لازم از طرف کارشناس تیم اپلای‌پل بر روی SOP تحویل داده شده از سوی شما اعمال و نواقص آن رفع می‌گردد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش SOP خود، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. درصورتی‌که رزومه خود را آماده ندارید، می‌توانید از پکیج نگارش و تدوین حرفه‌ای رزومه بهره بگیرید.

مراحل آماده سازی SOP شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و SOP شما تحویل می‌گیرد.
  • 2. پس از دریافت SOP، ویرایش لازم بر روی آن صورت می‌گردد.
  • 3. پس از ویرایش، نسخه اولیه در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه ویرایش شده اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 1,200,000 تومان

نگارش حرفه‌ای انگیزه‌نامه تحصیلی
Professional Writing of Statement of Purpose
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056


در پکیج حاضر، نگارش حرفه‌ای انگیزه‌نامه شما طی مدت هفت روز کاری صورت می پذیرد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش SOP، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. درصورتیکه رزومه خود را آماده ندارید، می‌توانید از پکیج نگارش و تدوین حرفه‌ای رزومه بهره بگیرید.

مراحل آماده سازی SOP شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و پرسشنامه‌ای را جهت حصول اطلاعات موردنیاز برای نگارش SOP به شما ارسال می‌کند که شما میبایست آن را تکمیل کنید و ارجاع دهید.
  • 2. پس از ارسال پرسشنامه تکمیل شده به همراه رزومه تحصیلی از سوی شما به تیم اپلای‌پل، مرحله نگارش SOP آغاز می‌گردد.
  • 3. پس از نگارش، نسخه اولیه SOP شما در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 2,000,000 تومان