گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارج


Getting admissions from abroad universities
چگونگی گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارج (اپلای)
روند تصمیم گیری، مدارک کلی مورد نیاز، مکاتبه برای اخذ کمک هزینه تحصیلی و خلاصه هر کاری که لازم است برا اپلا یکنید در این مطلب به صورت مختصر توضیح داده شده است.

یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مسائل در بحث اقدام کردن برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور، فکر کردن به این موضوع است که آیا واقعاً به درس خواندن به‌خصوص در سطوح تحصیلات تکمیلی علاقه‌مندید؟ آیا دید درستی از زندگی و تحصیل در خارج از کشور دارید و فکر می‌کنید برای شخص شما، با توجه به همه معیارهای علمی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادتان، ادامه تحصیل در خارج از کشور مناسب به نظر می‌رسد؟

تجربه، به همراه آمار و اخبار به ما نشان داده است که داشتن شناخت واقع‌بینانه و کافی از شرایط زندگی و تحصیل در کشورهای مختلف دنیا کمک بسیار زیادی به انتخاب صحیح‌تر و پیمودن هموارتر مسیر نموده و تصویر بسیار روشن‌تری از آیندهٔ زندگی، کار و تحصیل به هر فرد می‌نمایاند.

توجه کنید که تحصیل در خارج از کشور همان‌طور که می‌تواند از شما فردی بسیار موفق بسازد و باعث رضایتمندی عمیقی در زندگی و کار آینده‌تان گردد، ممکن است با انتخاب نادرست و نسنجیده، باعث فشارهای شدید روحی شده و شما را دچار بلاتکلیفی و آشفتگی بنماید.

بنابراین، قدم اول در این راه، مطالعه منابع متنوع، مشورت و کسب آگاهی از افراد مطمئن و باتجربه است. کسانی که خود، قبلاً این راه را پیموده‌اند و با وجوه مختلف آن آشنایی دارند.

 

پس‌ازآنکه مطمئن شدید که تحصیل و یا زندگی در خارج از کشور با شرایط شما سازگار است، باید پرس‌وجو برای آشنا شدن با مراحل و اقدامات لازم برای اخذ پذیرش را شروع کنید. در مرحلهٔ اول مشورت با افراد باتجربه، حتماً از آن‌ها خواهید شنید که باید در این راه زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیقی داشته و ضمناً صبور باشید.

 

اگر ازلحاظ زمانی از آخر به اول نگاه کنیم، برای آگاهی از شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف باید حداقل از حدود یک سال قبل از شروع دوره تحصیلی موردنظرتان به وب‌سایت هر دانشگاه مراجعه کنید و با توجه به آخرین‌مهلت ارسال مدارک برای هر دانشگاه، حدوداً از 10 ماه قبل از شروع دوره، در قسمت مربوط به پذیرش در وب‌سایت دانشگاه‌ها ثبت‌نام کرده، فرم‌هایی را پرکنید و علاوه بر آن، مدارکی را برای آن‌ها با پست، فاکس و یا از طریق اینترنتی ارسال نمایید. هرچند سیستم دانشگاه‌های مختلف ممکن است فرق کند، اما معمولاً اکثر آن‌ها از شما خواهند خواست که نام چند استاد موردنظرتان در آن دانشکده و چند اولویت گرایش زیرشاخه تحقیقاتی موردعلاقه‌تان را به آن‌ها اعلام نمایید. درواقع شما معمولاً باید از قبل بدانید که در آن دانشگاه و دانشکده به دنبال پیوستن به کدام آزمایشگاه تحقیقاتی هستید یا حداقل گرایشتان را مشخص کنید. ضمناً بهتر آن است که از قبل با اساتید مربوطه مکاتبه کرده و نظرشان را راجع به شانس پذیرشتان در آن گروه تحقیقاتی بدانید.

 

جزییات مدارکی که باید تهیه کنید، ممکن است برای دانشگاه‌های مختلف کمی متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال دانشگاهی همان ابتدا از شما اصل ریزنمرات تأییدشده و مهروموم‌شده توسط دانشگاه فعلی/قبلی شما را خواهد خواست و دانشگاهی دیگر به نسخه غیررسمی کفایت می‌کند، اما پس از اعلام قبول کردن شما، دادن پذیرش را مشروط بر دریافت مدارک رسمی و تأییدشده شما خواهد کرد.

 

به‌غیراز مدارکی مانند رزومه (Resume)، انگیزه نامه (Statement of Purpose) و ریزنمرات (Transcipts) که برای تهیه آن باید از چند ماه قبل در تلاش باشید، دانشگاه از شما نمره زبان از مراکز معتبری مانند تافل (TOEFL) و یا آیلتس (IELTS) خواهد خواست. برای این آزمون‌ها معمولاً حداقل از یک سال قبل از ثبت‌نام در سایت دانشگاه باید به فکر باشید. برای آزمون‌های زبان ثبت‌نام کنید، درس بخوانید و به‌موقع امتحان دهید. توجه کنید که نمره زبان شما باید مستقیماً از طریق مؤسسات تافل یا آیلتس تا قبل از ددلاین هر دانشگاه، برای دانشگاه‌های موردنظر ارسال گردد. پس در برنامه‌ریزی‌تان زمان کافی برای این کار در نظر بگیرید. به‌جز این، بنا به رشته و دانشگاه موردنظرتان، ممکن است لازم باشد آزمون‌های زبان دیگری مانند GRE نیز بدهید.
نکته دیگری که باید موردتوجه قرار دهید این است که به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید در رزومه‌تان بخش مقالات داشته باشید، باید از یک یا دو سال قبل به فکر انجام تحقیق و تهیه مقاله باشید تا بتوانید به‌موقع نتایج انتشار یا داوری مقاله‌هایتان را در رزومه وارد کرده و به دانشگاه‌های مختلف بفرستید.

 

مدرک دیگری که نیاز دارید توصیه‌نامه از اساتید است. درخواست ارائه این توصیه‌نامه‌ها معمولاً مستقیماً به‌صورت اینترنتی از طرف دانشگاه برای استاد شما فرستاده می‌شود. کاری که لازم است بکنید، در جریان قرار دادن استادتان از این موضوع و سپس یادآوری ددلاین ارسال توصیه‌نامه به اوست چراکه اساتید معمولاً بسیار گرفتار و مشغول‌اند و ممکن است کار شما را فراموش کنند. از دست دادن مهلت ارسال توصیه‌نامه در اکثر موارد باعث مردود شدن کل پرونده شما می‌گردد.

 

همان‌طور که گفته شد، شما می‌توانید از کمک افراد باتجربه در مراحل مختلف این راه بهره بگیرید.

کلمه کلیدی: