مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در نروژ


Education levels and Admission Requirement in Norway
توضیح شرایط پذیرش و مقاطع تحصیلی در نروژ
آموزش عالی در نروژ شامل دوره لیسانس (۳ سال)، فوق‌لیسانس (۲ سال) و دکترا (۴ سال) است. تحصیل در نروژ رایگان است و در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در نروژ مشغول تحصیل هستند. ۲۰۰ رشته در مقطع فوق‌لیسانس به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود.

 

دوره‌های کارشناسی در نروژ

تحصیل در نروژ و در دوره کارشناسی به زبان نروژی است. متقاضیان باید پس از اخذ پذیرش به مدت 1 سال زبان نروژی را فراگرفته و پس‌ازآن دوره کارشناسی در نروژ را آغاز می‌نمایند. لازم به توضیح است که متقاضیان باید حداقل 30 واحد دانشگاهی را در خارج از نروژ با موفقیت گذرانده باشند و تنها در گرایش‌های مرتبط با واحدهای پیشین می‌توانند اقدام به اخذ پذیرش نمایند. همچنین داشتن مدرک IELTS با نمره 5.5 اجباری است.

 

برای تحصیل در نروژ و در مقطع کارشناسی داشتن مدارک ذیل الزامی است:

  • دیپلم متوسطه ۱۲ ساله به‌علاوه حداقل یک سال تحصیلات دانشگاهی (و یا دیپلم متوسطه ۱۱ ساله به‌علاوه حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی)
  • نمره زبان انگلیسی آیلتس ۶ آکادمیک، تافل ۵۰۰، یا تافل اینترنتی ۶۰
  • طی کردن دوره یک‌ساله زبان نروژی در این کشور پس از اخذ پذیرش

 

مهلت ثبت‌نام اول دسامبر تا اول مارس متغیر است و سال تحصیلی به‌طورمعمول از نیمه دوم اوت آغاز می‌شود. همچنین دانشجویان در مقطع کارشناسی می‌توانند ۱۰ ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهند. هر ساعت کار دانشجویی دستمزدی معادل 7 تا 9 یورو خواهد داشت.

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در نروژ

تحصیل در نروژ و در مقطع کارشناسی ارشد در عموم رشته‌ها به زبان انگلیسی مقدور است. در نروژ برای انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد باید تنها رشته‌های مرتبط با مدرک کارشناسی متقاضی انتخاب شود و حداقل دارای 60 واحد مشترک دروس اختصاصی با دوره کارشناسی باشد.

شرط معدل در نروژ همانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، وجود ندارد ولی تجربه نشان داده است که متقاضیان با معدل بالای 16 شانس بالاتری جهت اخذ پذیرش دارند.

 

مدارک موردنیاز جهت ادامه تحصیل در نروژ و در مقطع کارشناسی ارشد:

  • مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی و ریزنمرات
  • مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاه‌های ایران و ریزنمرات
  • داشتن نمره زبان، بسته به دانشگاه آیلتس ۶ یا ۶٫۵

 

دکترا در نروژ

تحصیل در نروژ و در مقطع دکترا همانند دیگر مقاطع تصحیلی، رایگان است. همچنین دانشجوی دوره دکترا در نروژ حقوق نیز دریافت می‌کند، این حقوق برای سال اول ماهیانه حداقل 22000 کرون است و پس از سال اول احتمال افزایش آن نیز ممکن است. طول دوره دکترا در نروژ 3 تا 5 سال است و این مدت ازنظر اداره مهاجرت سابقه محسوب می‌شود و منجر به اخذ اقامت اروپا خواهد شد.

ویزای تحصیلی نروژ از نوع مالتی پل شینگن است و این مزیت را برای دانشجو دارد که اجازه تردد در حوزه شینگن را داراست.

متأسفانه از ماه سپتامبر 2015 امکان اخذ پذیرش مستقیم دکترا بسیار سخت شده و می‌توان گفت مقدور نیست؛ اما برای این منظور ابتدا باید برای یک دوره کارشناسی ارشد مجدد اقدام نمود و چنانچه دانشجو دارای سوابق علمی قابل قبولی باشد این امکان وجود دارد که بنا به نظر استاد پس از یک یا دو ترم به‌طور مستقیم وارد دوره دکترا شود.

 

مدارک موردنیاز جهت ادامه تحصیل در نروژ و در مقطع دکترا:

  • مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی به همراه ریزنمرات
  • مدرک کارشناسی به همراه ریزنمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریزنمرات
  • نمره آیلتس ۷

 

بر اساس قوانین دولت نروژ، دانشجویان دوره دکترا می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند و هر ساعت کار دانشجویی دستمزدی معادل 7 تا 9 یورو خواهد داشت.

 

شرایط اخذ پذیرش در نروژ

با توجه به این نکته که تحصیل در نروژ رایگان است، زمان ثبت‌نام و ارسال مدارک از اهمیت خاصی برخوردار است و چنانچه در این زمینه سهل‌انگاری شود، پرونده پذیرش مردود می‌شود. ویژگی حائز اهمیت تحصیل در نروژ این است که پس از اتمام دوره تحصیل امکان تبدیل ویزای دانشجوی به ویزای کاری و اخذ اقامت اروپا مقدور است.

مراکز آموزش عالی نروژ شامل چند دسته موسسه به شرح ذیل می‌باشند:

  • Universities
  • Specialised university institutions
  • State university colleges
  • National institutes of the arts
  • Private colleges with institutional accreditation
  • Private colleges with accredited programmes and courses

 

زمان ثبت‌نام و پذیرش

زمان ثبت‌نام در دانشگاه‌های نروژ با توجه به برنامه هر دانشگاه متفاوت است ولی معمولاً آر اوایل اکتبر تا اوایل دسامبر هرسال است. دانشگاه‌های نروژ سالانه یک‌بار پذیرش دارند و متقاضیان بایستی در این بازه زمانی اقدام نمایند.

نتیجه پذیرش دانشگاه‌ها به‌طورمعمول در ماه می اعلام می‌شود و شروع ترم پاییز است.

 

لیست مدارک کلی موردنیاز جهت اخذ پذیرش در نروژ

  1. ترجمه مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریزنمرات
  2. مدرک زبان انگلیسی IELTS 6.5 و یا تافل
  3. رزومه یا CV
  4. انگیزه نامه یا SOP
  5. مدارکی دال بر تمکن مالی
  6. معرفی‌نامه از اساتید مقاطع پیشین

 

کشور: