مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در هلند


Education levels and Admission Requirement in Netherlands
توضیح شرایط پذیرش و مقاطع تحصیلی در هلند
تحصیل در هلند را می توان یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای دانشجویان بین المللی در قاره اروپا دانست که از دلایل این محبوبیت می توان عواملی مانند سطح کیفی بالا در آموزش، نرخ شهریه نسبتاً مناسب و دوره های ارائه شده بسیار به زبان انگلیسی (مردم هلند به تسلط زیاد در زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم مشهور هستند) را نام برد.

دوره‌های کارشناسی در هلند

یکی از شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی، داشتن مدرک دیپلم با معدل بالای 12 است. همچنین دانشجویان می‌بایست مدرک آیلتس 6 را داشته باشند البته کسانی که مدرک زبان ندارند می‌توانند در کلاس‌های آموزشی زبان در کشور هلند شرکت کنند اما پیشنهاد وکلای ما این است که برای راحت‌تر گرفتن ویزای تحصیلی کشور هلند داوطلبان مدرک زبان خود را در ایران بگیرند.

تحصیل در هلند در مقطع لیسانس 4 سال به طول می‌انجامد و زبان تدریس در این دوره زبان آلمانی است به همین دلیل متقاضیان باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها در هلند مدرک B1 یا B2 زبان آلمانی را داشته باشند. قابل‌ذکر است کسانی که مدرک زبان آلمانی خود را در ایران گرفته‌اند نسبت به کسانی که متقاضی شرکت در دوره‌های کالج زبان آلمانی در هلند هستند، راحت‌تر می‌توانند ویزای تحصیلی کشور هلند را بگیرند. شهریه دانشگاه‌ها در مقطع لیسانس سالیانه حدود 7000 تا 11000 یورو است. دانشجویان در مقطع لیسانس می‌توانند 10 ساعت در هفته را مشغول کار شوند. حقوق این افراد در هفته چیزی حدود 80 تا 100 یورو است. لازم به ذکر است تحصیل در هلند بدون مدرک زبان انگلیسی مقدور نیست و از الزامات پذیرش در دانشگاه‌های هلند و اخذ ویزای تحصیلی این کشور مدرک زبان انگلیسی است.

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در هلند

دانشجویان می‌توانند دوره فوق‌لیسانس خود را در کمتر از 2 سال به پایان برسانند. شهریه دانشگاه‌ها در مقطع فوق‌لیسانس سالانه مبلغی حدود 11000 تا 15000 است. در این مقطع دانشجویان اجازه کار 20 ساعت در هفته را دارند که حقوق آن‌ها در هفته حدود 160 تا 200 یورو است. ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های هلند 4 سال به طول می‌انجامد که دانشجویان در این مقطع تحصیلی یا می‌توانند با بورسیه تحصیلی این مقطع تحصیلی را سپری کنند یا خودشان شهریه دانشگاه را پرداخت کنند. دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در هلند می‌شوند، در ماه مبلغی حدود 2000 دلار حقوق دریافت می‌کنند به همین دلیل رقابت برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های در هلند همراه با بورسیه تحصیلی بسیار زیاد است.

 

دکترا در هلند

کسانی که داوطلب اخذ بورسیه تحصیلی مقطع دکترا هستند باید مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه‌های معتبر داشته باشند. علاوه بر آن باید مدرک زبان آیلتس 6.5 و مقالات بین‌المللی را داشته باشند. همچنین داوطلبین اخذ بورسیه تحصیلی می‌بایست یک استاد مشاور برای پشتیبانی تز دکترای خود داشته باشند. دانشجویانی که همه و یا اغلب این شرایط را داشته باشند شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در دانشگاه‌های هلند را دارند.

دانشجویان در مقطع دکترا می‌توانند 30 ساعت در هفته را به کار مشغول شوند و مبلغی حدود 240 تا 300 یورو در هفته حقوق دریافت کنند.

  

شرایط اخذ پذیرش در هلند

دو سیستم برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های هلندی وجود دارد: 1- مستقیماً از طریق دانشگاه 2- از طریق Studielink که یک مرکز آنلاین برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های هلند است. برای اینکه مطمئن شوید برای رشته و دانشگاه موردنظر شما از کدام طریق باید اقدام کنید می‌توانید با قسمت بین‌المللی دانشگاه مربوطه تماس بگیرید، شاید هم لازم باشد از ترکیب هردوی آن‌ها استفاده کنید. دوره‌های تحصیلی با میزان تقاضای بالا در هلند “numerous fixes” نامیده می‌شوند و برای ثبت‌نام دریکی از این دوره‌ها باید در یک فرآیند مشابه لاتاری شرکت کنید. زبان تدریس در هلند انگلیسی یا هلندی است و شما باید قابلیت و توانایی مشخص در زبان مربوطه را داشته باشید.

 

کشور: