مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در دانمارک


Education levels and Admission Requirement in Denmark
توضیح شرایط و پذیرش مقاطع تحصیلی در دانمارک
با توجه به اینکه ادامه تحصیل در دانشگاه های دانمارک مستلزم پرداخت هزینه ای سالیانه در حدود ۱۲۰۰۰ یورو می باشد، در خواست پذیرش جهت ادامه تحصیل در این کشور کاهش یافته است و با توجه به وضعیت اقتصادی این کشورها و وجود بازار کار مطلوب، دانشگاه ها تسهیلاتی را برای دانشجویان مستعد فراهم نموده اند. دانشجویانی دارای سوابق تحصیلی خوب، به عبارتی دارای معدل بالای ۱۷ و مدرک زبان IELTS با نمره ۶.۵ می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند و نه تنها تحصیلات خود را به صورت رایگان ادامه دهد حتی امکان اخذ کمک هزینه زندگی نیز وجود دارد. (این شرایط فقط برای دانشجویان دختر امکان پذیر است) البته لازم به توضیح است که هر متقاضی هزینه اولیه حدود ۵۰ میلیون تومان را در پیش دارد.

 

دوره های کارشناسی در دانمارک

تحصیل در دوره کارشناسی دانمارک به مدت سه سال است و دانشجویان در این مقطع به زبان دانمارکی تحصیل می نمایند. این موضوع یکی از مشکلاتی است که متقاضیان تحصیل در این مقطع با آن مواجهند زیرا شرایط مناسب آموزش زبان دانمارکی در ایران وجود ندارد و دیگر این که کشور دانمارک اجازه ورود جهت آموزش زبان به داخل کشور را نمی دهد. همین معضل دستیابی به این مهم را عملا غیر ممکن می سازد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانمارک نیاز است معدل دیپلم و پیش دانشگاهی متقاضی حداقل ۱۴ باشد تا بتواند شانس اخذ پذیرش را داشته باشد. در انتهای دوره کارشناسی دانشجویان می بایست در زمینه یکی موضوعات مرتبط با رشته تخصصی خود پروژه ای ارائه نمایند و از آن دفاع کنند و درنهایت موفق به اخذ دانشنامه شوند. دریافت بورسیه در این مقطع تقریبا غیر ممکن است و متقاضی باید بسیار موفق باشد و همچنین سابقه علمی پرباری داشته باشد تا به این موضوع نایل آید. سن افراد در اخذ پذیرش این مقطع بی تاثیر نیست و متقاضیان با سن پایین شانس بیشتری برای اخذ پذیرش دارند. لازم به ذکر است برای ادامه تحصیل در این مقطع متقاضی امکان بردن همراه را ندارد.

میانگین شهریه برای دانشجویان غیر اروپایی در حدود ۴۵هزار تا ۱۲۰هزار کرون است. البته دانشجویانی که والدینشان در دانمارک مشغول به فعالیت هستند از پرداخت این شهریه معافند.

 

حق کار در مقطع کارشناسی

دانشجویان مقطع کارشناسی در دانمارک مجوز کار ۱۰ ساعت در هفته را دارند و میانگین حقوق این افراد بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت کار می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند هزینه های زندگی و تحصیل فرد را پوشش دهد.

 

دوره های کارشناسی ارشد در دانمارک

برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانمارک نیازی به امتحان ورودی نمی باشد و تنها با توجه به نمرات دوره کارشناسی و اظهار نظر اساتید پذیرش ارائه می شود. بسیاری از رشته های تحصیلی در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می شوند. انگیزه بسیاری از متقاضیان تحصیل در کشور دانمارک کار در کشورهای اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی ( کشور های سوئد، فنلاند و نروژ ) می باشد. این دسته از متقاضیان به بهانه ی تحصیل در کشور دانمارک اقدام به اخذ ویزای تحصیلی می نمایند تا با اتمام دوره کارشناسی خود در دانشگاه های این کشور، شانس خود را از یک سو برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و از سوی دیگر برای یافتن فرصت شغل مطلوب در رقابت با سایر متقاضیان افزایش میدهند. در مقطع Master نیم سال آخر را دانشجو موظف به انجام پژوهش می باشد. همانطور که گفته شد زبان تحصیلی این مقطع انگلیسی است و متقاضیان می بایستی مدرک ۶٫۵-۶ آیلتس را کسب کنند.

 

حق کار در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک مجوز کار 20 ساعت در هفته را دارند و میانگین حقوق این افراد بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت کار می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند هزینه های زندگی و تحصیل فرد را پوشش دهد.

 

دکترا در دانمارک

دانمارک همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث آموزش، به دانشجویان مقطع دکترا، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل آنها، شرایط ویژه ای را در این کشور فراهم آورده است.

تحصیلات در مقطع دکترای دانمارک به ۲ صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه را شخصا پرداخت می کند، تفکیک می شود. تحصیل در شرایطی که دانشجو ملزم به پرداخت هزینه در دانشگاه های دانمارک می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد کشور دانمارک می باشد. در ادامه شرایط لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا به همراه بورسیه تحصیلی بررسی می شود.

کشور دانمارک برای افرادی که در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند، حقوق ماهیانه ای به میزان ۲ هزار دلار را مدنظر قرار داده است، پس دانشجویان ایرانی رقابت سختی در راستای اخذ بورسیه دکترا کشور دانمارک را در پیش دارند.

 

شرایط اخذ بورسیه ی مقطع دکترا در کشور دانمارک:

  1. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  2. مدرک زبان انگلیسی(حداقل آیلتس ۶٫۵)
  3. جلب نظر یک استاد مشاور که تز دکترا متقاضی را پشتبانی نماید.
  4. داشتن تالیفات مختلف از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …

داشتن هر 4 مورد و یا تعدادی از آنها، می تواند در راستای افزایش شانس متقاضی جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

 

حق کار در مقطع دکترا

دانشجویان مقطع دکترا در دانمارک مجوز کار 30 ساعت در هفته را دارند و میانگین حقوق این افراد بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت کار می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند هزینه های زندگی و تحصیل فرد را پوشش دهد.

 

لیست ظرفیت های پذیرش دکترا در دانمارک به تفکیک دانشگاه

Link

University Name

http://www.ruc.dk/en/job/phd/

Roskilde University

http://talent.au.dk/phd/scienceandtechnology

Aarhus University

http://www.sdu.dk/en/servicenavigation/right/ledige

Southern University of Denmark

http://www.dtu.dk/english/career?category=20964

Technical University of Denmark

http://www.vacancies.aau.dk/phd-positions/

Aalborg University

http://employment.ku.dk/phd/

University of Copenhagen

 

شرایط اخذ پذیرش در دانمارک

الف ) زبان انگلیسی

تمامی برنامه های آموزشی عالی کشور دانمارک نیاز به سطح استاندارد زبان انگلیسی دارند. متقاضیان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته هایی که به انگلیسی تدریس می شوند بایستی حداقل مهارت دانش انگلیسی در سطح English B مقطع دبیرستانی دانمارک را داشته باشند. برخی از برنامه های آموزشی نیاز به زبان انگلیسی در یک سطح بالاتر یعنی English A دارند. برای اثبات مهارت انگلیسی اغلب از تست های زبان انگلیسی  TOEFL, IELTS  و  Cambridge ESOL examinations (CAE) استفاده می شود.

ب ) شهریه

تحصیلات عالی در کشور دانمارک برای دانشجویان از کشورهای EU/EEA و سویس مجانی می باشد. دانشجویانی که دارای شرایط زیر باشند نیز شهریه پرداخت نمی کنند.

  1. اقامت دائم
  2. اقامت موقت قابل ارتقاء به اقامت دائم
  3. والدینشان در دانمارک مشغول کار باشند

سایر دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند.

 

کشور: