نکات مثبت و منفی اپلای در آمریکا


5 Positive and Negative Points in Applying for the USA
5 نکته خوب و بد از دوران تحصیلم در آمریکا
آمریکا با تمامی کمبودهایش در خدمات درمانی، مالی و خیابان‌هایش، از تصورم خیلی بهتر بود. یک دانشجوی انگلیسی مثل من که برای تحصیل به جورجیای آمریکا رفته، فرد ماجراجویی نیست ولی در یک سال تحصیلش دید وسیعی نسبت به مسائل جاری در این کشور پیداکرده است.

 

۱. بد: پول رایج آمریکا

 من با اعداد و ارقام خوب کنار می‌آیم ولی بااین‌حال بعد از ۱۰ ماه زندگی در آمریکا با سکه‌هایشان کنار نیامدم. سکه‌ها هرچه ازنظر سایز بزرگ‌تر باشند، ارزش کمتری دارند و برعکس! دائم (Dime) و نیکل (Nickels) همچنان برایم نامأنوس‌اند.

 

 خوب: ارزش پول

 همه‌جا بیشتر از هزینه‌ای که کرده‌اید خدمات دریافت می‌کنید. اگر یک نوشیدنی بدون الکل بگیرید هرچقدر که دوباره پرش کنید برایتان مجانی درمی‌آید! روزهای اول از پر کردن دوباره لیوانم خودداری می‌کردم، چراکه فکر می‌کردم هزینه بابتشان باید پرداخت شود، ولی اشتباه فکر می‌کردم. اندازه ظرف‌های غذا واقعاً بزرگ هستند و در پر کردن ظرف‌ها دست و دل‌بازی فراوانی وجود دارد. 

جدای از غذا، کلاً خرید کردن در آمریکا ارزان است و مواد ارگانیک نیز گویا همیشه در حراج‌اند!

 

۲. بد: خدمات درمانی

 من ترمی معادل ۶۸۷ دلار (در حدود ۲ میلیون تومان) بابت بیمه درمانی پرداخت می‌کنم و این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی اجباری است. خدماتی که به من ارائه می‌شود، درمان‌های دانشجویی و برخی بیمارستان‌های خارج از کمپِس را شامل می‌شود. جمهوری‌خواهان معتقدند که این سیستم واقعاً ناعادلانه است و باید از بیمه‌های درمانی خصوصی استفاده کرد.

 

خوب: مهمان‌نوازی

 اگر در محیطی خارج از بیمارستان باشید و درگیر بیمه و پوشش آن بیمارستان خاص نباشید و به خانه‌یکی از آمریکایی‌ها بروید، برخوردی بی‌نظیر ازایشان خواهید دید. چیزی جز مهربانی از مردم آمریکا ندیده‌ام و بارها شده که در تعطیلات به خانه‌هایشان دعوتم کرده‌اند و مرا از گذراندن زمان در خوابگاه نجات داده‌اند. تلویزیون‌های بزرگی دارند که دیدن سریال با آن‌ها بعد از امتحانات پایان‌ترم خیلی دل‌چسب است. 

 

۳. بد: رسانه‌های آمریکایی

 شما را نمی‌دانم ولی من چیزی را به شنیدن ۴۰ آهنگ برتر همین‌طور پشت سر هم و مکرر ترجیح نمی‌دهم! فکر می‌کردم فقط در انگلیس این‌طور است ولی اینجا هم تقریباً همان مجموعه آهنگ مدام در حال پخش است و فقط در جنوب می‌توان چند آهنگ کانتری هم بینشان شنید.

شبکه‌های ملی خبری هم اخبار جمهوری خواهان را پوشش می‌دهند و در نقد آن‌ها می‌گویند که چقدر خوب می‌شود اگر پیشینه افرادی که سلاح می‌خرند، بررسی شود. شبکه‌ای مثل فاکس دقیقاً برعکس است. درواقع واقعیت‌ها و اتفاقات پوشش داده نمی‌شوند بلکه همه شبکه‌ها در حلقه‌ای تکراری گیرکرده‌اند. از حجم تبلیغات هم که نگویم!

 

خوب: نام مکان‌ها

 نام خیابان‌ها بسیار جذاب‌اند. نام‌هایی مثل دایره (circle)، رانندگی (Drive)، نهر (Creek)، دادگاه (court)  و چشم‌انداز دریاچه (Lakeview) در میان نام خیابان‌ها به چشم می‌خورند. بعضی از آن‌ها از شدت شاد بودن عجیب و غریب‌اند، مثلاً: دایره روستایی خوشحال (Happy Valley Circle) در جورجیا. عددگذاری شهرها و روستاها بسیار هوشمندانه انجام‌شده است. بااین‌حال هستند نمونه‌هایی چون: خیابان اول، خیابان دوم و الی‌آخر. من این سیستم را دوست دارم.

 

۴. بد: قواعد شهرسازی و خیابان‌ها

 بزرگراه‌هایی که بین ایالت‌ها واقع‌اند بسیار زیبا و شبیه به خیابان‌های آلمان هستند. متأسفانه علاقه من به همین‌جا ختم می‌شود. هر تقاطع در آمریکا صرفاً مسیر را پیچیده‌تر می‌کند. تابلوهای راهنمایی رانندگی یا بیش‌ازحد زیادند که از ۳ مایل جلوتر شروع به آدرس دادن می‌کنند و یا این‌قدر کمند که بدون داشتن جی‌پی‌اس قطعاً گم می‌شوید.

 

خوب: آب‌وهوا

چگونه یک بریتانیایی می‌تواند به آب‌وهوا توجه نکند؟ بااینکه جورجیا آب‌وهوایی به‌شدت متغیر دارد و در فوریه برف می‌بارد و درست فردایش به ۲۴ درجه می‌رسد و در بهار با طوفان مواجه می‌شویم، ولی وقتی‌که آب‌وهوا مساعد باشد، بی‌نظیر است؛ و نکته خوب آنجاست که ۷۰-۸۰ درصد از روزهای سال وضع جوی مساعد است. 

 

۵. بد: لهجه و تلفظات

 به‌صورت عجیبی آمریکایی‌هایی که همه کلمات را کامل و تمامی حروف را تک‌به‌تک ادا می‌کنند در برخی کلمات بیشتر حروف را حذف می‌کنند. آن‌ها به ما انگلیسی‌ها ایراد می‌گیرند که چرا برخی حروف در کلمات را نمی‌خوانیم، ولی مثلاً در گفتن کلمه Oregano این قضیه کاملاً نقض می‌شود. برخی جملات نیز کوتاه شده و صحبت‌ها به‌صورت مختصر منتقل می‌شوند. 

 

خوب: واقعاً زیباست

 آمریکا زیباست. در تعطیلات کریسمس به سمت غرب سفر کردم و بیش از هزار عکس در طول یک هفته گرفتم. در جورجیا حتی منظره خانه‌ها هم فوق‌العاده است. بیشتر آمریکا خیره‌کننده است، حومه شهرها آرام و ساکت‌اند، صدای پرندگان می‌آید و نسیمی ملایم بین درخت‌ها می‌پیچد. شنیده‌ام کالیفرنیا از این هم زیباتر است ولی نمی‌توانم تصور کنم که چطور چنین چیزی ممکن است!

من شوکه شدم. آمریکا ازآنچه که انتظار داشتم خیلی بهتر بود. باید برای ادامه تحصیل به انگلستان بازگردم. با همه خوبی‌ها و بدی‌هایی که از آمریکا دیدم باید به وطنم بازگردم، جایی که کسی در وسایل نقلیه عمومی حرف نمی‌زند و همه همواره از وضعیت هوا شکایت دارند. نمی‌توانم برای بازگشت بیشتر از این صبر کنم ولی درعین‌حال باید از مکان موردعلاقه گذشتگانم دل بکنم.

 

آیا واقعاً مردم آمریکا نژادپرست هستند؟

بیشتر ما با این باور بزرگ‌شده‌ایم که مردم آمریکا نژادپرست هستند. نظرات افراد دراین‌باره متفاوت است اما من شخصاً در طول ۴ سال زندگی در ایالت‌های جنوبی امریکا صرفاً یک یا دو مورد برخوردی دیدم که شاید به خاطر تفاوت رنگ پوستم بوده باشد، شاید هم دلایل دیگری داشته است. علیرغم اینکه بازتاب سیاسی ایران در غرب چندان مثبت نیست، برخورد مردم بسیار صمیمی، دوستانه و بدون قضاوت است. 

بااین‌وجود قطعاً در همه جای دنیا افراد نژادپرست وجود دارند و این در آمریکا در تقابل اندکی از سفیدپوستان و سیاه‌پوستان دیده می‌شود.

 

کشور: