10 شهر ارزان دانشجویی


10 cheap student cities
ارزانترین ۱۰ شهر دانشجویی
آیا برای تحصیل دنبال جایی هستید که آموزش باکیفیت و محیط دانشجویی پویا و تجربیات فرهنگی عالی در اختیارتان بگذارد و با بودجه‌تان نیز همخوانی داشته باشد؟ دسته‌بندی «هزینهٔ پایین» یکی از شش دسته‌بندی تعیین‌کنندهٔ بهترین شهرهای دانشجویی QS است که با ارزیابی شهریه‌های بین‌المللی و مخارج زندگی به دست می‌آید. در ادامه نگاهی داریم به ارزان‌ترین ۱۰ شهر دانشجویی امسال یعنی همان ۱۰ شهر برتر دسته‌بندی «هزینهٔ پایین».

 

۱. کوالالامپور

 

پایتخت مالزی که برای دومین بار پیاپی جایگاه نخست را از آن خودکرده، ترکیب ایدئال مخارج زندگی پایین و شهریه‌های پایین را فراهم می‌کند. طبق برآورد سایت StudyInMalaysia.com، میانگین شهریهٔ دانشگاه‌های با رتبهٔ جهانی مالزی کمتر از ۳ هزار دلار است و هزینهٔ زندگی در مالزی می‌تواند از ۵، ۴۰۰ دلار در سال بیشتر نشود.

کوالالامپور امسال ۱۲ پله در فهرست «بهترین شهرهای دانشجویی QS درمجموع» صعود کرد و رتبهٔ ۴۱ ام را در میان ۱۰۰ شهر به دست آورد. سه تا از دانشگاه‌های برتر مالزی که در رتبه‌بندی QS برای دانشگاه‌های برتر جهان ۲۰۱۶-۲۰۱۷ حضور دارند متعلق به این شهر هستند. همچنین تعدادی از دانشگاه‌های بین‌المللی (ازجمله دانشگاه موناش استرالیا) در این شهر شعبه دارند و این شانس را دارید که همان دورهٔ پردیس اصلی را باقیمتی بسیار پایین‌تر در کوالالامپور بگذرانید.

 

 

۲. ریاض

 

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر عربستان امسال با رتبهٔ ۶۴ ام برای اولین بار در جمع بهترین شهرهای دانشجویی قرارگرفته. مایهٔ خوشحالی دانشجویان است که این شهرِ توأماً سنتی، تاریخی، مدرن و پررونق، دو دانشگاه با رتبهٔ جهانی دارد که هیچ‌کدام شهریه نمی‌گیرند. هزینهٔ زندگی در ریاض بالا است، با این وصف ریاض بسیار ارزان‌تر از شهرهایی چون لندن و نیویورک است.

 

 

۳. ورشو

 

پایتخت لهستان امسال برای دومین بار متوالی ارزان‌ترین شهر اروپایی برای دانشجویان است. ورشو پر است از تاریخ اعجاب‌انگیز، غذای عالی و نایت‌لایف. میانگین شهریه‌های بین‌المللی حدود ۳، ۴۰۰ دلار است و سالانه تنها ۵، ۷۰۰ دلار برای زندگی شما در این شهر باید کافی باشد. البته اگر زبان لهستانی بلد باشید و در همان آزمون ورودی دانشجویان بومی شرکت کنید می‌توانید در دانشگاه‌های دولتی لهستان به‌صورت رایگان تحصیل کنید.

 

 

۴. مکزیکوسیتی

 

جایگاه بعدی لیست ما تعلق دارد به پایتخت شلوغ مکزیک که در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی درمجموع نیز رتبهٔ ۵۱ ام را به دست آورده است. میانگین شهریه در دانشگاه‌های با رتبهٔ جهانی مکزیکوسیتی سالانه ۵، ۸۰۰ دلار است و هزینهٔ زندگی نیز بسیار کمتر از همسایه‌اش آمریکا است ـــ برای نمونه، طبق برآورد سایت Numbeo از فوریهٔ ۲۰۱۷ اجاره‌های مکزیکوسیتی ۸۴ درصد پایین‌تر از اجاره‌های نیویورک سیتی است!

 

 

۵. مونتری

 

در تعقیب پایتخت، نمایندهٔ دیگر مکزیک در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی را می‌بینیم. مونتری که سومین ناحیهٔ بزرگ کلان‌شهری مکزیک و یک مرکز مهم صنعتی و آموزشی در مکزیک شمالی است، نسبت به پایتخت دارای میانگین شهریهٔ بالاتر (۸، ۱۰۰ دلار) و هزینهٔ زندگی اندکی پایین‌تر است. این شهر رتبهٔ ۷۶ ام را بین بهترین شهرهای دانشجویی به دست آورده و نمره‌ای قوی در دسته‌بندی «اعتبار نزد استخدام‌کنندگان» دارد که نشان‌دهندهٔ تقاضای بالای استخدام‌کنندگان برای فارغ‌التحصیلان است.

 

 

۶. تومسک

 

در بازگشت به اروپا، تومسک روسیه را داریم که با رتبهٔ کلی ۹۱ ام، در دسته‌بندی «هزینهٔ پایین» مشترکاً رتبهٔ ۶ ام را به خود اختصاص داده است. هزینهٔ زندگی در تومسک بسیار پایین‌تر از مسکو است و طبق برآورد Numbeo اجاره‌ها ۶۴ درصد پایین‌تر است (از فوریهٔ ۲۰۱۷). شهریه‌های دو دانشگاه با رتبهٔ جهانی تومسک نیز میانگین بسیار معقول ۲، ۴۰۰ دلار در سال را دارند. تومسک، این مرکز مهم علمی و دانشگاهی، در سیبری قرار دارد و شهری ایدئال برای دوستداران برف است.

 

 

۶. سن‌پترزبورگ

 

دومین شهر بزرگ روسیه که در ردهٔ ۷۸ ام بهترین شهرهای دانشجویی جای گرفته، دارای میانگین شهریهٔ برابر با تومسک است (سالانه ۲، ۴۰۰ دلار) و مانند تومسک هزینهٔ زندگی‌اش کمتر از مسکو است. سن‌پترزبورگ، این شهر جذاب و دارای اهمیت تاریخی، شماری از پر اعتبارترین دانشگاه‌های روسیه را در خود جای‌داده، ازجمله دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ که در رتبه‌بندی جهانی ۲۵۸ ام است.

 

 

۸. بوداپست

 

شهر بعدی لیست ما برای ارزان‌ترین شهرهای دانشجویی ۲۰۱۷ بوداپست پایتخت مجارستان است ـــ که با رتبهٔ ۵۶ ام در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی، بالاترین جایگاه را بین جدیدهای این فهرست در اختیار دارد. بوداپست یکی از دیدنی‌ترین شهرهای اروپا و مملو از انجام‌دادنی ها و کشف کردنی‌ها است. میانگین شهریهٔ سه دانشگاه با رتبهٔ جهانی بوداپست سالانه ۱، ۵۰۰ دلار است و هزینهٔ زندگی در آن بسیار کمتر از پایتخت‌های اروپایی دیگری مانند لندن و پاریس است.

 

 

۹. کیف

 

پایتخت اوکراین با رتبهٔ مشترکاً ۹۷ ام در بهترین شهرهای دانشجویی، دیگر شهر جدید این فهرست است. کیف، یکی از مراکز مهم صنعتی، آموزشی، علمی و فرهنگی اروپای شرقی، هزینهٔ پایین‌تری نیز نسبت به شهرهای اصلی اروپا دارد و بنا بر Numbeo نرخ اجاره‌هایش ۷۱ درصد ارزان‌تر از پاریس است. میانگین شهریهٔ دو دانشگاه با رتبهٔ جهانی این شهر سالانه فقط ۲، ۱۰۰ دلار است، پس با انتخاب کیف تجربیات فرهنگی و کیفیت آموزشی خوب را در مقابل مبلغ بسیار مناسبی کسب می‌کنید.

 

 

۱۰. ژوهانسبورگ

 

آخرین شهر لیست ما ژوهانسبورگ بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی است که با رتبهٔ ۸۴ ام در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی، یکی دیگر از تازه‌های این فهرست است. میانگین شهریه‌های ژوهانسبورگ سالانه ۳، ۲۰۰ دلار و هزینهٔ زندگی در آن بسیار پایین است ـــ در رده‌بندی سایت Mercer برای هزینهٔ زندگی شهرها (که در آن اولین شهر گران‌ترین آن‌ها است) ژوهانسبورگ از ۲۰۹ شهر ۲۰۵ ام است. ژوهانسبورگ، یکی از سبزترین شهرهای جهان، سیستم آموزشی پیشرفته‌ای دارد و صاحب تعدادی از معتبرترین دانشگاه‌های آفریقای جنوبی است.

 

کلمه کلیدی: